Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Deformační zóna monitorovacího systému s integrovanou FBG mřížkou

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F06613179%3A_____%2F23%3AN0000001" target="_blank" >RIV/06613179:_____/23:N0000001 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Deformační zóna monitorovacího systému s integrovanou FBG mřížkou

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Podstatou výsledku je deformační zóna senzorického systému s integrovanými FBG (Fiber Bragg Grating). Deformační zóna je prostředek pro vážení kolejových vozidel. Je vyrobena z pevnostní oceli, která je z horní strany obrobena, tak aby na obou koncích byly plynulé nájezdy pro okolek a ve středu zóny byla rovná plocha pro proces vážení. Do spodní části deformační zóny je vyfrézována drážka pro vlepení optického vlákna s FBG a fixaci přívodního optického kabelu. Optické vlákno s FBG je předepnuto a vlepeno do drážky. Ze spodní strany deformační zóny jsou umístěny úchytové členy, které slouží k ochraně vlepených optických vláken a k uchycení deformační zóny k mechanizmu uchycení.

  • Název v anglickém jazyce

    Deformation zone of the monitoring system with an integrated FBG grating

  • Popis výsledku anglicky

    The essence of the result is the deformation zone of the sensor system with integrated FBG (Fiber Bragg Grating). The deformation zone serves for weighing rail vehicles. It is made of high-strength steel, which is machined on the upper side so that there are smooth ramps for the wheelset at both ends, and in the center of the zone, there is a flat surface for the weighing process. A groove is milled into the lower part of the deformation zone for embedding the optical fiber with FBG and fixing the incoming optical cable. The optical fiber with FBG is pre-tensioned and glued into the groove. On the lower side of the deformation zone, there are mounting elements that serve to protect the embedded optical fibers and to attach the deformation zone to the fastening mechanism.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20201 - Electrical and electronic engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/CK02000078" target="_blank" >CK02000078: Fotonický systém pro dynamické vážení kolejových vozidel</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    002/01-6-2023_F

  • Číselná identifikace

    002/01-6-2023_F

  • Technické parametry

    Deformační zóna vyroben z materiálu ČSN 14 220, která je z horní strany obrobena, tak aby na obou koncích byly plynulé nájezdy pro okolek se stoupáním 3 %. Po obrobení je povrch pojezdové plochy žárově vykalen, tak aby nebyl poškozován přejezdem okolků. Ze spodní strany je do deformační zóny vyfrézována drážka 2x2 mm. Do které je vlepeno předepnuté optické vlákno s FBG mřížkami. FBG mřížky jsou předepnuty o 1 nm. Ve středu deformační zóny je umístěna FBG mřížka pro proces vážení a na konci deformační zóny je pro proces autoklalibrace umístěna FBG mřížka, která reaguje pouze na změnu teploty. Obě mřížky jsou z důvodu zlepšení parametrů odezvy umístěny do kevlarových trubiček průměru 2 mm. Optické vlákno je ještě v deformační zóně navařeno na optický pigtail, tak aby byl svár dostatečně chráněn a aby bylo možné deformační zónu připojit k vyhodnocovací jednotce. Ze spodní strany deformační zóny jsou umístěny úchytové členy, které slouží k ochraně vlepených optických vláken a k uchycení deformační zóny k mechanizmu uchycení. Úchytové členy jsou k deformační zóně připevněny pomocí šroubů. Deformační zóna je navržena tak aby umožnovala vážení vlakových souprav do 10 t/kolo. Mezi další výhody tohoto senzoru patří: velká vzdálenost vyhodnocovací jednotky od senzoru, nepotřebnost elektrického napájení senzoru a možnost autokalibrace.

  • Ekonomické parametry

    Výrobní cena senzoru je závislá od počtu vyráběných kusů. Orientační cena jedné deformační zóny se pohybuje kolem 20 000,- Kč. Předpokládaná prodejní cena jednoho ks bude přibližně 30 000 - 50 000,- Kč.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    06613179, 25787012

  • Název vlastníka

    OptiCE Photonics s.r.o., SAFIBRA, s.r.o.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem