Prototyp 3D manipulátoru pro letecké motory SEL-1320
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F14869446%3A_____%2F23%3AN0000004" target="_blank" >RIV/14869446:_____/23:N0000004 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prototyp 3D manipulátoru pro letecké motory SEL-1320
Popis výsledku v původním jazyce
Na základě zadávacích parametrů byly připraveny tři koncepce a konstrukce jednotlivých sloupů, splňující požadavek na přesnost a bezpečnost montáže leteckých motorů. Jelikož v průběhu řešení projektu s námi ukončila spolupráci společnost Dedienne z důvodu krize v oblasti letectví, obrátili jsme se přímo na společnost Boeing, se kterou jsme jednotlivé koncepty konzultovali, upřesňovali technologii montáže a demontáže motorů, kritické stavy a klíčové požadavky. Na základě konzultace jsme vybrali koncept sloupu s pojezdem na základně v ose Y, výsuvným ramenem pro osu X a středovým sloupem s centrálním šroubem pro zdvih v ose Z, byla vypracována výkresová dokumentace strojní a elektro a postaven prototyp zařízení pro montáž leteckých motorů o maximální nosnosti 20 tun, výšce zdvihu 1300 mm pro použití v interiéru. Finální koncept byl upraven pro použití na evropském trhu, certifikaci CE a provozování na síti 400 V/50 Hz. Byl vyroben prototyp, vyvinut SW pro zajištění všech potřebných možností pro montáž motorů, se dvěma ovladači, kabelovým a bezdrátovým. V současné době čekáme na dodávku bezdrátového ovladače a jsme ve fázi funkčních zkoušek, připravujeme se na zátěžové zkoušky, a certifikaci dle požadavků o shody s normami Evropské unie (CE certifikace). Součástí bude i kompletní dokumentace se zpracovanými riziky. Zkoušky a certifikace jsou plánovány na březen 2023. Výsledkem projektu je tedy funkční prototypové zařízení, vyzkoušené v poloprovozních podmínkách nasimulovaných u výrobce.
Název v anglickém jazyce
The prototype 3D manipulator for SEL-1320 aircraft engines
Popis výsledku anglicky
Based on the input parameters, three concepts and constructions of individual columns were prepared, meeting the requirement for accuracy and safety of aircraft engine assembly. Since the Dedienne company ended its cooperation with us during the project solution due to the crisis in the field of aviation, we turned directly to the Boeing company, with whom we consulted individual concepts, specified the technology of assembly and disassembly of engines, critical states and key requirements. Based on the consultation, we selected a column concept with travel on the base in the Y-axis, an extendable arm for the X-axis and a central column with a central screw for lifting in the Z-axis, mechanical and electrical drawing documentation was drawn up and a prototype of a device for mounting aircraft engines with maximum load capacity was built 20 tons, lift height 1300 mm for indoor use. The final concept was adapted for use in the European market, CE certified and operated on a 400 V/50 Hz network. A prototype was produced, developed by SW to provide all the necessary options for mounting motors, with two controllers, wired and wireless. We are currently waiting for the delivery of the wireless controller and are in the phase of functional tests, we are preparing for stress tests and certification according to the requirements for compliance with European Union standards (CE certification). Complete documentation with processed risks will also be included. Exams and certification are planned for March 2023. The result of the project is therefore a functional prototype device, tested in semi-operational conditions simulated at the manufacturer.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20201 - Electrical and electronic engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG19_262%2F0020071" target="_blank" >EG19_262/0020071: 3D manipulátor pro letecké motory SEL-1320</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
SEL 1320
Číselná identifikace
—
Technické parametry
TYP: SEL-1320 Nominální nosnost: 20.000Kg / 5.000Kg pro jeden sloup samostatně Vertikální zdvih (Z): 1.300 mm, při proměnných rychlostech 0-15 mm/s Podélný zdvih (X): +/- 180 mm, při proměnných rychlostech 0-5 mm/s Příčný zdvih (Y): +/- 180 mm, při proměnných rychlostech 0-5 mm/s Rozsah rotačního pohybu: +/- 5° kolem vertikální osy (rot ‚Z‘) +/- 5° kolem horizontální osy (rot ‚X‘) +/- 5° kolem horizontální osy (rot ‚Y‘) Příkon: 3-fáze AC, 380 40V 50/60 Hz, Celkový příkon: 18kW Hmotnost: 4026 kg vč. všech zdvihacích jednotek, kabeláže a ovládací jednotky
Ekonomické parametry
V rámci předkládaného projektu vznikne nový produkt, který bude následně nabízen zákazníkům z řad výrobců letadel a leteckých servisních středisek. Potenciálních klientů je více než 50 celosvětově, což představuje obrovský tržní potenciál tohoto produktu. Hlavní ekonomické cíle projektu jsou následující: • Dlouhodobě udržitelný růst tržeb společnosti HENNLICH • Nárůst ziskovosti • Reinvestice zisku do dalšího výzkumu a rozvoje • Minimalizace doby na výměnu/ opravu leteckého motoru a tím snížení nákladovosti na vzniklé prostoje
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
14869446
Název vlastníka
HENNLICH s.r.o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—