Prototypy sedmi typů kabinových dveří, nákladové rampy a zadní části trupu letounu KC-390
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F24194204%3A_____%2F15%3AN0000003" target="_blank" >RIV/24194204:_____/15:N0000003 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prototypy sedmi typů kabinových dveří, nákladové rampy a zadní části trupu letounu KC-390
Popis výsledku v původním jazyce
Výsledkem jsou komponenty, kabinové dveře, nákladové rampy a zadní části trupu pro dva létající prototypy, pro pozemní statické, únavové zkoušky a zkoušky odolnosti. Posádkové a výsadkové dveře jsou nýtované skořepinové konstrukce s použitím kompozitových dílů jako jsou schody, nebo aerodynamické fairingy na vnější straně výsadkových dveří. Nouzové a servisní dveře jsou unikátně vyrobené z jednoho kusu frézované hliníkové slitiny. Všechny dveře jsou vybaveny unikátním mechanismem zamykání. Nákladová rampa se skládá z nýtované struktury z hliníkových slitin, ocelových kování a mechanismu zamykání s unikátní kinematikou pohybu háků. Zadní část trupu se skládá z nýtované konstrukce obráběných přepážek a nanýtovaných potahových panelů s podélníky. Na horní části trupu je dosedací plocha 3 x 1m, pro přišroubování kýlu. Celá plocha je při konečné montáži v přípravku přefrézována pro zaručení požadované rovinnosti a je do ni vyvrtáno 40 otvorů, podle etalonové šablony, pro přišroubování kýlu. V zadní části trupu jsou instalovány panty pro nákladové dveře, které navazují na nákladovou rampu. Hmotnosti jednotlivých dveří se pohybují okolo 7kg u servisních dveří, 50kg u výsadkových a 35kg u pasažérských dveří. Hmotnost celé rampy je okolo 700kg a zadní části trupu je lehce přes 900kg.
Název v anglickém jazyce
The prototypes of seven types of cabin doors, cargo ramp, and rear fuselage of the KC-390 aircraft
Popis výsledku anglicky
Results of the project are components of cabin doors, cargo ramp, aft fuselage for two flying prototypes, for static, fatigue and endurance tests. Crew and paratroop door are riveted shell structure using composite parts like stairs and aerodynamic fairing. Emergency and service hatches are unique made as machined monolithic aluminum structure. All doors are equipped by unique mechanisms. Cargo ramp consist of riveted machined frame structure, steel fittings and locking mechanism with unique hooks kinematic. Aft fuselage consist of machined frame structure with riveted skin stringer panels. On top of fuselage is bed plate, 3x1m, to attach aircraft tail and joint by using 40 bolts. All bedplate is machined at and of the assembly process to ensure flatness and its drilled 40 bolt holes according master drilling template. In aft side of fuselage is installed cargo door hinge fittings. Cargo door follow up on cargo ramp. Weight of each doors is around 7kg on service doors, 50kg on paratroop door and 35kg on crew door. Weight of complete cargo ramp is around 700kg and slightly over 900kg is aft fuselage weight.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FR-TI4%2F601" target="_blank" >FR-TI4/601: Kabinové dveře, nákladová rampa a zadní část trupu letounu KC-390</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
KC-390
Číselná identifikace
Kabinové dveře (sedm typů): 390-45300-401, 390-46100-401, 390-46100-402, 390-45900-403, 390-47950-403, 390-45750-405, 390-47850-403; nákladová rampa: 390-46650-401; zadní část trupu: 390-40000-401
Technické parametry
Výsledkem projektu je ukončený vývoj a výroba sestav sedmi typů kabinových dveří, nákladové rampy a zadní části trupu jako součást letounu KC-390. Složitost a inovativnost vývojového úkolu spočívá v tom, že kabinové dveře, nákladová rampa a zadní část trupu určuje aerodynamickou hladkost trupu, těsnost přetlakování nezbytného pro život posádky a pasažérů a současně zajišťuje plnění účelů taktického transportního letounu – nástup posádky, nakládání osob a materiálu a jeho případné vysazování za letu. Všechny celky musí být co nejlehčí, aby letadlo mělo co nejmenší spotřebu, mělo velký dolet, uneslo velký náklad a snížila se produkce škodlivin. Musí odolávat prašnému prostředí, vysokým teplotám na zemi (až +52°C), a nebo nízkým teplotám za letu ve velké výšce (až -65°C). Dosažení maximální tuhosti a pevnosti bylo možno díky použití nejmodernějších metod a nástrojů CAD/CAM.
Ekonomické parametry
Získání schopnosti, které umožnily zachovat a rozvinout vývojové schopnosti českého leteckého průmyslu v oblasti velkých dopravních letadel konkrétně ve vývoji a výrobě pevné náběžné hrany a velkých letadlových celků (zadní části trupu, dveří a nákladové rampy). V období následujících cca 15 let se předpokládá, že bude vyrobeno celkem 120 až 150 velkých dopravních letadel. AVA pak jako dodavatel těchto náběžných hran vytvoří exportní tržby 9 mld. Kč, které zajistí 60 nových pracovních míst pro vysoce kvalifikované pracovníky. Technické znalosti a zkušenosti z realizovaného projektu pak následně pomůžou při získání dalšího projektu obdobného charakteru, jehož realizaci předpokládáme v horizontu 3-5 let.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
24194204
Název vlastníka
AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—