Koncept projektu železnice metodou BIM realizovaný v multidimenzionálním stavovém prostoru
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25312936%3A_____%2F19%3AN0000001" target="_blank" >RIV/25312936:_____/19:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://gisak.vsb.cz/GIS_Ostrava/GIS_Ova_2019/sbornik/papers/gis20195c2cde76bb6a8.pdf" target="_blank" >http://gisak.vsb.cz/GIS_Ostrava/GIS_Ova_2019/sbornik/papers/gis20195c2cde76bb6a8.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Koncept projektu železnice metodou BIM realizovaný v multidimenzionálním stavovém prostoru
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek navazuje na tematicky podobně orientovanou analýzu vazeb mezi prostorovým popisem železniční infrastruktury a možnostmi použití metody BIM při projektování železničních staveb publikovanou na GIS Ostrava v r. 2017. Za uplynulé dva roky však v oblasti BIM došlo k významnému posunu. Byly navrženy postupy její SW i právní podpory a rozpracovány zásady sestavení plánu realizace BIMových projektů různých úrovní, počínaje DÚR až k DSPS. Na druhé straně ale na stavebních úřadech všech úrovní stále vázne realizace náhrady papírových médií alespoň základními formami elektronických dokumentů. Přes tento rozpor však existují důvody k rozpracování podrobnějšího analytického pohledu na uplatnění modelů jak samotné železniční infrastruktury, tak postupů jejího budování a správy, navržených v n-dimensionálním stavovém prostoru dle základního konceptu z 80. let minulého století. A to v rozsahu celého životního cyklu stavebních a technických objektů drah. Nyní s koncepcí BIM tak přichází příležitost jejich použití.
Název v anglickém jazyce
BIM railway project concept implemented in multidimensional state space
Popis výsledku anglicky
The issue of this paper follows the similarly oriented text published on GIS Ostrava 2017, containing short analysis of relations between a railway infrastructure space description and BIM methodology used in railway construction projects. But very significant advancements occurred in the last two years in the BIM field. The procedures of their ICT and legal support were designed and principles of BIM execution planes of various levels were founded. Starting with documentation of administrative decision (DUR) and finishing with documentation of the actual construction realization (DSPS). On the other side, the utilization of at least elementary form of computer-readable documents in the Construction administration offices praxis still stagnates. Beyond that contradiction, some reasons for more detailed analytical view to application both of construction objects and their building processes models realized in any n-dimensional state space exist. The basic concept of this kind of models was founded in 80th of last century for the dimension of all life cycle of construction and technical objects. Today, with the BIM concept, the time of their usage comes.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
21100 - Other engineering and technologies
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000312" target="_blank" >TL02000312: Lokalizace a implementace metodiky RailTopoModel a značkovacího jazyka railML v. 3 do podmínek prostorového popisu železničních drah v ČR s přihlédnutím k aplikaci metodiky BIM</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Symposium GIS Ostrava 2019 Smart City a Smart Region
ISBN
978-80-248-4398-8
ISSN
1213-239X
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
—
Název nakladatele
Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Ostrava
Datum konání akce
22. 3. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—