Nosný sloup vodního vleku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25587854%3A_____%2F20%3AN0000008" target="_blank" >RIV/25587854:_____/20:N0000008 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21230/23:00370479 RIV/68407700:21720/23:00370479
Výsledek na webu
<a href="https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PVZ/37568&plang=CS" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PVZ/37568&plang=CS</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nosný sloup vodního vleku
Popis výsledku v původním jazyce
Vzhledem ke konstrukci podpěry a specifickému zatěžování během provozu mobilního vleku, dochází k nerovnoměrnému průběhu sil v konstrukci. Při uvážení konstantního průřezu v celé příhradové konstrukci podpěr, jsou některé části sloupu i výložníku zbytečně předimenzované a některé naopak na hraně únosnosti. Tento systém se jeví jako neekonomický a neefektivní. Design nově navrhnuté podpěry používá rozdílný průřez prostorové příhradové konstrukce sloupu i horizontální části podpěry, která poskytuje vyšší únosnost ve více namáhaných částech, jako je oblast propojení sloupu podpěry a horizontální části. Design navrhnuté podpěry používá rozdílný průřez prostorové příhradové konstrukce sloupu i horizontální části podpěry, která poskytuje vyšší únosnost ve více namáhaných částech, jako je oblast propojení sloupu podpěry a horizontální části. Tento design je méně pracný na výrobu a používá méně ocelových prutů (svislic), což tvoří tento sloup lehčím a ekonomičtějším řešením stejně tak ekologičtějším, protože je použito méně materiálu. U paty sloupu je možné použít menší průměr ocelových prutů při použití standardní výšky podpěry 10 metrů. Takto navrženou konstrukci je možné použít až do hloubky 7 metrů. Navržený design podpěry si zachovává veškeré požadované výhody klasického (původního) řešení jako je modularita a možnost přizpůsobení délky sloupu dle individuálních parametrů prostředí. Nově navržený design navíc předpokládá patu sloupu složenou ze dvou částí. Jedna část je tvořena trnem, který dále přenáší zatížení do podloží a druhá část paty je tvořena zámkem trnu, který je spojen s konstrukcí. Toto speciální uložení, které eliminuje excentrické zatížení zajišťuje maximální únosnost konstrukce v případě, že dojde ke natočení podpěry, změnu úhlu podpěry, případně změny jiných geometrických parametrů. Tento unikátní design výrazně zvyšuje bezpečnost, a to i v případech, kdyby se s podpěrou zacházelo neodborně. Vzhledem ke konstrukci podpěry a specifického zatěžování během provozu mobilního vleku, dochází k nekonstantnímu průběhu sil v konstrukci. Při uvážení konstantního průřezu v celé příhradové konstrukci podpěr, jsou některé části sloupu i výložníku zbytečně předimenzované a některé naopak na hraně únosnosti. Tento systém se jeví jako neekonomický a neefektivní. Design nově navrhnuté podpěry používá rozdílný průřez prostorové příhradové konstrukce sloupu i horizontální části podpěry, která poskytuje vyšší únosnost ve více namáhaných částech, jako je oblast propojení sloupu podpěry a horizontální části.
Název v anglickém jazyce
Water lift support column
Popis výsledku anglicky
Due to the construction of the support and the specific load during the operation of the mobile lift, there is an uneven course of forces in the structure. Considering the constant cross-section in the entire lattice structure of the supports, some parts of the column and the boom are unnecessarily oversized and some, on the contrary, on the edge of the load-bearing capacity. This system appears to be uneconomical and inefficient. The design of the newly designed support uses a different cross-section of the three-dimensional lattice structure of the column and the horizontal part of the support, which provides higher load-bearing capacity in more stressed parts, such as the area of connection between the support column and the horizontal part. The design of the designed support uses a different cross-section of the three-dimensional lattice structure of the column and the horizontal part of the support, which provides higher load-bearing capacity in more stressed parts, such as the area of connection between the support column and the horizontal part. This design is less laborious to manufacture and uses fewer steel bars (verticals), making this column a lighter and more economical solution as well as more environmentally friendly because less material is used. It is possible to use a smaller diameter of steel bars at the base of the column using a standard support height of 10 meters. The construction designed in this way can be used up to a depth of 7 meters. The proposed design of the support retains all the required advantages of the classic (original) solution, such as modularity and the possibility of adjusting the length of the column according to individual environmental parameters. In addition, the newly designed design assumes a heel of the column consisting of two parts. One part is formed by a mandrel, which further transfers the load to the subsoil, and the other part of the heel is formed by a mandrel lock, which is connected to the structure. This special bearing, which eliminates eccentric loads, ensures maximum load-bearing capacity of the structure in the event that the support rotates, the support angle changes, or other geometric parameters change. This unique design significantly increases safety, even if the support is handled improperly. Due to the construction of the support and the specific load during the operation of the mobile lift, there is a non-constant course of forces in the structure. Considering the constant cross-section in the entire lattice structure of the supports, some parts of the column and the boom are unnecessarily oversized and some, on the contrary, on the edge of the load-bearing capacity. This system appears to be uneconomical and inefficient. The design of the newly designed support uses a different cross-section of the three-dimensional lattice structure of the column and the horizontal part of the support, which provides higher load-bearing capacity in more stressed parts, such as the area of connection between the support column and the horizontal part.
Klasifikace
Druh
F<sub>prum</sub> - Průmyslový vzor
CEP obor
—
OECD FORD obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
37568
Vydavatel
CZ001 -
Název vydavatele
Industrial Property Office
Místo vydání
Prague
Stát vydání
CZ - Česká republika
Datum přijetí
—
Název vlastníka
HRADECKÝ PÍSEK a.s.
Způsob využití
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence