Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Návratnost terciárního vzdělávání v růstu kompetencí a platu: mezinárodní srovnání

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25751417%3A_____%2F17%3AN0000001" target="_blank" >RIV/25751417:_____/17:N0000001 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.sav.sk/journals/uploads/03060900Anyzova%20-%20zalomena%20OK.pdf" target="_blank" >http://www.sav.sk/journals/uploads/03060900Anyzova%20-%20zalomena%20OK.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Návratnost terciárního vzdělávání v růstu kompetencí a platu: mezinárodní srovnání

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek má dva hlavní cíle. Za prvé mapuje vliv vyššího vzdělání na formování numerických a čtenářských komptencí a za druhé porovnává finanční návratnost do terciárního bakalářského a magisterského vzdělání a kognitivní dovednosti získané na těchto úrovních vzdělání v 17 zemích, které se zúčastnily mezinárodního výzkumu dovedností dospělých PIAAC (2011 - 2012). Zvláštní důraz je kladen na zhodnocení návratnosti různých oborů studia. Pro účely mezinárodního srovnání je aplikováno strukturní modelování. Výsledky potvrzují, že při kontrole věku a pohlaví je příspěvek vysokoškolského diplomu ke čtenářským a numerickým dovednostem větší v zemích s větším inovačním potenciálem (např. ve Finsku nebo Japonsku) než v zemích s menším inovačním potenciálem (např. v Rusku nebo na Slovensku). Podle očekávání vykazují země s vysokým inovačním potenciálem nižší návratnost bakalářského (9-20 % nárůstu mzdy) i magisterského diplomu (20-35 %) za jinak stejných podmínek. Oproti tomu v zemích s nižším inovačním potenciálem se za stejných podmínek návratnost bakalářského diplomu pohybuje mezi 25 a 40 nárůstu mzdy a magisterského diplomu mezi 30 a 50 %. Vliv kognitivních dovedností napříč evropskými zeměmi je velmi podobný a činí zhruba 10 % (při kontrole vzdělání), přičemž numerické dovednosti ovlivňují nárůst mzdy mírně více než čtenářské. Dalším významným zjištěním je, že v zemích s nižším inovačním potenciálem je při kontrole naměřených dovedností návratnost humanitních a sociálněvědních oborů často vyšší než technických, narozdíl od zemí s větším inovačním potenciálem.

  • Název v anglickém jazyce

    Returns to Tertiary Education in Skills and Wages: A Cross Country Comparison

  • Popis výsledku anglicky

    This paper is pursuing two main objectives. Firstly, to map the impact of higher education on shaping literacy and numeracy cognitive competencies. And secondly, to compare the financial returns to tertiary bachelor and master education and cognitive skills acquired at this level of education among 17 countries participating in the international survey of adult skills PIAAC (2011 – 2012). Particular emphasis is placed on assessing the returns to various fields of study. For the purpose of international comparison, structural modelling was applied. The results confirm that, conditional on age and gender, the contributions of the university degree to literacy and numeracy skills are greater in countries with high innovation potential (e.g. Finland, Japan) than in countries with low innovation potential (e.g. Russia, Slovakia). As expected, countries with a high innovation potential exhibit lower financial returns both at the level of bachelor studies (9-20 % salary increase) and master's degree studies (20-35 %). In contrast, in countries with a lower innovation potential the returns to bachelor studies fluctuates under the same conditions between 25-40 % of salary increase and master degree studies around 30-50 %. The increase of cognitive skills across the European countries is very similar, ranging around 10 % (conditional on education), providing that the increase in the numeracy competencies affects the wage conditions slightly more favorably than the increase in reading skills. Another important finding is that in countries with lower innovation potential, controlling for measured competencies, the returns to humanities and social-science disciplines often exceed (by around 8 %) the returns to technical subjects while in countries with the highest innovation potentials returns to technical fields is around 17 % higher than returns to humanities and social sciences. In the future it can be expected that in transitive countries, hand in hand with the economic development, the financial returns to university degree fields of study may change significantly.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociológia

  • ISSN

    0049-1225

  • e-ISSN

    1336-8613

  • Svazek periodika

    49

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    32

  • Strana od-do

    5-36

  • Kód UT WoS článku

    000396204200001

  • EID výsledku v databázi Scopus