Nekonvenční materiálové vlastnosti kolejnic dle evropských standardů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25870807%3A_____%2F19%3AN0000034" target="_blank" >RIV/25870807:_____/19:N0000034 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.hutnickelisty.cz/archiv/obsah-2-2019/nekonvencni-materialove-vlastnosti-kolejnic-dle-evropskych-standardu/" target="_blank" >https://www.hutnickelisty.cz/archiv/obsah-2-2019/nekonvencni-materialove-vlastnosti-kolejnic-dle-evropskych-standardu/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nekonvenční materiálové vlastnosti kolejnic dle evropských standardů
Popis výsledku v původním jazyce
V článku jsou shrnuty a porovnány výsledky zkoušek nekonvenčních vlastností vyžadované při kvalifikaci kolejnic na základě zkušebních metod uvedených v evropských standardech. Laboratoř únavových a křehkolomových vlastností společnosti MATERIÁLOVÝ A METALURGICKÝ VÝZKUM s. r. o. disponuje mnohaletými zkušenostmi s testováním nekonvenčních vlastností materiálů kolejnic, které zahrnují únavové zkoušky při konstantní amplitudě deformace, měření lomové houževnatosti a rychlosti šíření trhliny. Tyto užitné vlastnosti byly v minulosti zjišťovány na nelegovaných C-Mn ocelích pro výrobu kolejnic zahraničních výrobců. Zkoušené značky ocelí R260, R350HT a R350LHT vykazují odlišné pevnostní charakteristiky. Stejné zkoušky byly provedeny i u kolejnic z materiálu IH350 z produkce TŘINECKÝCH ŽELEZÁREN, a. s. za účelem porovnání výsledků se zahraničními výrobci.
Název v anglickém jazyce
Unconvential Material Properties of Railway Rails According to European Standards
Popis výsledku anglicky
Paper summarizes methodology for qualification of railway rails on the base of test method prescribed in European standards. Laboratory of fatigue and fracture behavior of MATERIAL AND METALURGICAL RESEARCH Ltd. has a long-term experience with testing of unconvential properties of materials used for railway rails production, namely fatigue test at constant strain amplitude, fracture toughness measurement and fatigue crack growth rate measurement. These properties were tested in the past on railway rails of foreign producers and made of R260, R350HT and R350LHT steels. Subsequently the same test methods were applied to railway rails of IH 350 steel made in TRINECKE ZELEZARNY a. s. Fatigue tests confirmed sufficient fatigue lifetime of all materials for qualification according to European standards. In the case of fracture toughness measurement only small decrease of stress intensity factor was observed between room temperature and -20°C. Fracture toughness at -20°C is comparable with all studied materials. Finally fatigue crack growth rate determined on railway rails of IH350 for two levels of stress intensity factor amplitude are also comparable with the other materials. All unconvential properties were in accordance with requests prescribed in EN 13674-1 standard for railway applications. Macrostructure analysis revealed central segregation located to rail web. This fact seems to be only difference in comparison with other materials. However it is necessary to note that dimensions of this segregation is small enough to meet the request prescribed by CN 12-16D for this type of railway rail.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20501 - Materials engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hutnické listy
ISSN
0018-8069
e-ISSN
—
Svazek periodika
LXXII
Číslo periodika v rámci svazku
2/2019
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
20-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—