Hodnocení konstrukčních ocelí pro plynárenskou infrastrukturu vůči vodíkovému zkřehnutí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25870807%3A_____%2F23%3AN0000044" target="_blank" >RIV/25870807:_____/23:N0000044 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnocení konstrukčních ocelí pro plynárenskou infrastrukturu vůči vodíkovému zkřehnutí
Popis výsledku v původním jazyce
Technická zpráva se věnuje různým metodám stanovení křehkolomových a únavových vlastností na konstrukčních ocelích pro plynárenskou infrastrukturu, a to jak pro výrobu tlakových lahví, tak i plynovodního potrubí. Cílem experimentálních prací bylo nalezení co nejpřesnější metody pro stanovení iniciačních hodnot faktoru intenzity napětí při měření lomové houževnatosti a posouzení vlivu vysokotlakého vodíku na další konvenční i nekonvenční vlastnosti. Odolnost vůči vodíkovému zkřehnutí obecně klesala v případě statických i dynamických zkoušek na tělesech s únavovou trhlinou, naopak v menší míře se projevuje na hladkých válcových tělesech. Součástí zprávy jsou i konstrukční návrhy zkušebních komor pro SPT zkoušky v prostředí vysokotlakého vodíku a zkoušky dle ČSN EN ISO 11114-4. Tyto metody budou v prostředí MMV dále rozvíjeny v nejbližších obdobích a, stejně jako použití vrubovaných těles, budou přispívat ke komplexnímu hodnocení odolnosti ocelí a jejich svarových spojů vůči vodíkovému zkřehnutí.
Název v anglickém jazyce
Evaluation of resistance of structural steels used for gas infrastructure to hydrogen embrittlement
Popis výsledku anglicky
The technical report covers various methods for determining fracture behavior and fatigue properties on structural steels for gas infrastructure, both for the manufacture of cylinders and gas pipelines. The aim of the experimental work was to find the most accurate method for determining the initiation values of the stress intensity factor for fracture toughness measurements and to assess the effect of high pressure hydrogen on other conventional and unconventional properties. The resistance to hydrogen embrittlement generally decreased for static and dynamic tests on fatigue cracked bodies, whereas it was less pronounced on smooth cylindrical bodies. The report also includes design proposals for test chambers for SPT tests in high-pressure hydrogen environments and tests according to EN ISO 11114-4. These methods will be further developed in the MMV environment in the coming periods and, as well as the use of notched specimens, will contribute to a comprehensive assessment of the resistance of steels and their welded joints to hydrogen embrittlement.
Klasifikace
Druh
V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva
CEP obor
—
OECD FORD obor
20501 - Materials engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Počet stran výsledku
35
Místo vydání
Ostrava
Název nakladatele resp. objednatele
—
Verze
—