Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Visegrad Group countries compared through world university rankings

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25940082%3A_____%2F19%3AN0000009" target="_blank" >RIV/25940082:_____/19:N0000009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://openjournals.library.sydney.edu.au/index.php/IEJ/article/view/12786" target="_blank" >https://openjournals.library.sydney.edu.au/index.php/IEJ/article/view/12786</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Visegrad Group countries compared through world university rankings

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The Visegrad Group is an alliance of four Central European countries: Czech Republic, Hungary, Poland, and Slovakia, founded by the Visegrad Declaration in 1991. The historical, political, and cultural similarities, highlighted by their shared experiences with economic transformation, make the Visegrad Group countries well suited for comparison. The article analyses and compares the performance of Visegrad Four (V4) countries in the recent editions of the most established individual university rankings as well as in the recent rankings of national higher education systems. Czech Republic ranks highest, followed by Poland and Hungary at approximately the same level, while Slovakia falls behind other V4 countries. Relevant socioeconomic factors influencing the country's performance in university rankings are considered and discussed. The results confirm the leading position of the Czech Republic in the region, and they are in line with the recently conducted studies comparing the economic attributes, R&D expenditures and quality of life in the V4 countries. The results thus also prove and confirm the strong interconnection between the economic performance, R&D expenditures and the performance of the higher education sector.

  • Název v anglickém jazyce

    Visegrad Group countries compared through world university rankings

  • Popis výsledku anglicky

    The Visegrad Group is an alliance of four Central European countries: Czech Republic, Hungary, Poland, and Slovakia, founded by the Visegrad Declaration in 1991. The historical, political, and cultural similarities, highlighted by their shared experiences with economic transformation, make the Visegrad Group countries well suited for comparison. The article analyses and compares the performance of Visegrad Four (V4) countries in the recent editions of the most established individual university rankings as well as in the recent rankings of national higher education systems. Czech Republic ranks highest, followed by Poland and Hungary at approximately the same level, while Slovakia falls behind other V4 countries. Relevant socioeconomic factors influencing the country's performance in university rankings are considered and discussed. The results confirm the leading position of the Czech Republic in the region, and they are in line with the recently conducted studies comparing the economic attributes, R&D expenditures and quality of life in the V4 countries. The results thus also prove and confirm the strong interconnection between the economic performance, R&D expenditures and the performance of the higher education sector.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Education Journal-Comparative Perspectives

  • ISSN

    1443-1475

  • e-ISSN

    2202-493X

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    AU - Austrálie

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    100-115

  • Kód UT WoS článku

    000511447500008

  • EID výsledku v databázi Scopus