Výzkum únavového chování konstrukčních hliníkových materiálů pro kolejová vozidla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26316919%3A_____%2F19%3AN0000084" target="_blank" >RIV/26316919:_____/19:N0000084 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkum únavového chování konstrukčních hliníkových materiálů pro kolejová vozidla
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem výzkumu bylo změřit materiálové charakteristiky hliníkových plechů spojených frikčním svařováním a stanovit meze technologických podmínek při jejich provozování. Jednalo se o stanovení tahových vlastností s využitím lokální analýzy deformací pomocí DIC. Dále byly hodnoceny únavové vlastnosti pomocí statistické metody staircase (tzv. schodovitá metoda). Pro spolehlivé popsání únavových charakteristik se prováděli zkoušky únavy při různých asymetrií cyklu. Na základě rozměrů vzorků a podkladů dodaných zákazníkem (chemické složení, rozsah provozních podmínek) byl stanoven metodický postup řešení daného problému: 1. Stanovení velikosti a geometrie zkušebních těles. 2. Stanovení zkušebních podmínek. 3. Výroba zkušebních těles. 4. Experimentální provedení zkoušek a měření. 5. Vyhodnocení experimentu a sepsání technické zprávy.
Název v anglickém jazyce
Research of fatigue behavior of structural Al materials for rolling stock
Popis výsledku anglicky
The aim of the research was to measure material characteristics of welded Al sheets by Friction Stir Welding and to define the limits of technological conditions for their operation. It was the determination of fatigue properties. In the scope of this research, the high-cycle fatigue by staircase method was measured and for tensile properties, DIC method was used. For better understanding of fatigue damage, several stress ratios R were applied. Based on the dimensions of the samples and other information supplied by the customer (chemical composition, range of operating conditions), a methodical procedure for solving the given problem was set as follows: 1. Determination of the size and geometry of the test bodies. 2. Determination of test conditions. 3. Manufacture of test specimens. 4. Experimental testing and measurement. 5. Evaluation of the experiment and writing of a technical report
Klasifikace
Druh
V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva
CEP obor
—
OECD FORD obor
20501 - Materials engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Počet stran výsledku
11
Místo vydání
Dobřany
Název nakladatele resp. objednatele
ŠKODA VAGONKA a.s.
Verze
—