Ověřená technologie – t-svar typ půl V s krycím koutovým svarem bez svarové mezery s přebroušením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26316919%3A_____%2F23%3AN0000020" target="_blank" >RIV/26316919:_____/23:N0000020 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/62623753:_____/23:N0000012
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ověřená technologie – t-svar typ půl V s krycím koutovým svarem bez svarové mezery s přebroušením
Popis výsledku v původním jazyce
Byla řešena technologie výroby svaru typ t-svar půl V s krycím koutovým svarem bez svarové mezery s přebroušením. Technologie byla řešena pomocí svařování vzorků s příslušným typem svaru. Po zjištění, že je technologie funkční byly vyrobeny zkušební desky pomocí příslušného tvaru. U zkušebních desek byl proveden jednak soubor destruktivních zkoušek (mechanických, struktury, kvality provedení svaru, atd.) tak soubor zkoušek vysokocyklové únavy pro ověření vhodnosti svaru do vysoce dynamicky namáhaných konstrukcí podvozků kolejových vozidel. Výsledky zkoušek byly předložen v dokumentaci z projektu.
Název v anglickém jazyce
Verified technology - tee weld joint half V without welding groove and with fillet weld with grinding on fillet weld
Popis výsledku anglicky
The technology for producing the tee weld joint half V without welding groove and with fillet weld with grinding on fillet weld was solved. The technology was solved by welding samples with the appropriate type of weld. After establishing that the technology was functional, test plates were produced using the appropriate shape. Both a set of destructive tests (mechanical, structural, quality of weld execution, etc.) and a set of high-cycle fatigue tests were performed on the test plates to verify the suitability of the weld for highly dynamically loaded constructions of rolling stock bogie components. The test results were presented in the documentation from the subsidy project.
Klasifikace
Druh
Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG21_374%2F0027360" target="_blank" >EG21_374/0027360: Výzkum, vývoj a aplikace pokročilých typů svarových spojů a svarových příprav pro vysoce dynamicky namáhané svařované konstrukce železničních vozidel</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
DT97948
Číselná identifikace
—
Technické parametry
ŠKODA TRANSPORATION a.s. Kontaktní osoba - Ing. Jiří Říha, e-mail: jiri.riha@skodagroup.com, Mobil: +420 734 417 181 Během projektu bylo dosaženo i dílčích plánovaných výsledků projektu (dle Metodiky hodnocení výsledků výzkumu a vývoje). Dílčích výsledků projektu bylo dosaženo celkem v jedné plánované etapě projektu. V této etapě se jednalo o vytvoření technické specifikace pokročilých svarových spojů a svarových příprav, tj. dokumentace ke svarům s integrovanou podložkou a svarů bez svarové mezery. Specifikace (výkresová a výrobní dokumentace) posloužila k výrobě vzorků pro vysokocyklovou únavu. Součástí podkladů pro výrobu takových vzorků je i dokumentace nutná pro svařování - svařovací postupy. Pomocí této dokumentace byly zhotoveny zkušební vzorky pro vysokocyklovou únavu. Vzorky byly podrobeny testům vysokocyklové únavy, jejichž výstupem byla sestupná část Wöhlerovy křivky (?-N křivka do 2 000 000 cyklů) pro daný typ a úpravu svaru/svarové mezery a pro daný typ namáhání (vzorky se zkoušely při teplotě 23°C a -50°C pro asymetrii cyklu R = 0 a R = -1). Výsledkem testů byla zpráva ze zkoušek vysokocyklové únavy. Specifikace (výkresová a výrobní dokumentace) posloužila k výrobě funkčních vzorků, tj. podélníků rámů podvozků. Součástí podkladů pro výrobu funkčních vzorků je i dokumentace nutná pro svařování - svařovací postupy. Pomocí této dokumentace byly zhotoveny funkční vzorky (6 ks). Funkční vzorky byly podrobeny materiálovým zkouškám, jejichž výstupem byl protokol z materiálových zkoušek svařovacích vzorků podélníků rámů podvozků. Na závěr byla vyhotovena finální technická dokumentace k funkčnímu vzorku a finální technická dokumentace ke zkušebnímu vzorku pro vysokocyklovou únavu.
Ekonomické parametry
Výsledky projektu pokročilých svarových spojů a svarových příprav je možné implementovat nejen pro návrh, vývoj a výrobu dílů běžných a hnacích podvozků pro jednopodlažní jednotky, ale i pro dvoupodlažní jednotky, metro a osobní vozy a nákladní vozy, lokomotivy a tramvaje. Dalším potenciálem ve vývoji pokročilých svarových spojů a svarových příprav je vývoj speciálních jednoúčelových přípravků pro svařování, které by mohly dalším významným způsobem snížit výrobní náklady (včetně energetické náročnosti svařovacího procesu). Uplatnění projektu pokročilých svarových spojů a svarových příprav již u hlavního příjemce podpory probíhá. Na základě výsledků z tohoto projektu hlavní příjemce podpory vyvíjí některé svařence určené pro podvozky tramvají nové generace. Tyto tramvaje by se měly dostat do běžného provozu v roce 2025.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
62623753; 26316919
Název vlastníka
ŠKODA TRANSPORTATION a.s.; COMTES FHT a.s.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—