Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Senses against Proportions: Visuality and Vision in the Czech Modernist Reception of William Blake

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F17%3AN0000150" target="_blank" >RIV/26482789:_____/17:N0000150 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pdf.uhk.cz/hkjas/pi/pdf/vol4nr2_2017.pdf#page=12" target="_blank" >http://pdf.uhk.cz/hkjas/pi/pdf/vol4nr2_2017.pdf#page=12</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Senses against Proportions: Visuality and Vision in the Czech Modernist Reception of William Blake

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article explores the so-far neglected influence of Blake’s illuminated books on Czech Modernism, specifically on the conflicts between apocalyptic mysticism and avant-garde constructivism, Expressionism and analytical Cubism. The impact of Blake’s work on the prints, books and paintings of the Czech artist Josef Váchal (1884-1969), and Váchal’s controversy with the Czech pioneer of Cubism, Bohumil Kubišta (1884-1918), help to understand the modernist (and originally romantic) changes of the traditional concept of visuality based on proportions into an expressive notion of vision rooted in the transformation of senses. The wider meaning of these changes is traced in the development of Czech art-nouveau mysticism from the efforts to revive and modernize Catholic religion to Váchal’s experimental synthesis of esoterism, romantic imagination and avant-garde art, anticipating post-modernism.

  • Název v anglickém jazyce

    Senses against Proportions: Visuality and Vision in the Czech Modernist Reception of William Blake

  • Popis výsledku anglicky

    The article explores the so-far neglected influence of Blake’s illuminated books on Czech Modernism, specifically on the conflicts between apocalyptic mysticism and avant-garde constructivism, Expressionism and analytical Cubism. The impact of Blake’s work on the prints, books and paintings of the Czech artist Josef Váchal (1884-1969), and Váchal’s controversy with the Czech pioneer of Cubism, Bohumil Kubišta (1884-1918), help to understand the modernist (and originally romantic) changes of the traditional concept of visuality based on proportions into an expressive notion of vision rooted in the transformation of senses. The wider meaning of these changes is traced in the development of Czech art-nouveau mysticism from the efforts to revive and modernize Catholic religion to Váchal’s experimental synthesis of esoterism, romantic imagination and avant-garde art, anticipating post-modernism.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hradec Králové Journal of Anglophone Studies

  • ISSN

    2336-3347

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    4

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    12-23

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus