Senses against Proportions: Visuality and Vision in the Czech Modernist Reception of William Blake
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F17%3AN0000150" target="_blank" >RIV/26482789:_____/17:N0000150 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pdf.uhk.cz/hkjas/pi/pdf/vol4nr2_2017.pdf#page=12" target="_blank" >http://pdf.uhk.cz/hkjas/pi/pdf/vol4nr2_2017.pdf#page=12</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Senses against Proportions: Visuality and Vision in the Czech Modernist Reception of William Blake
Popis výsledku v původním jazyce
The article explores the so-far neglected influence of Blake’s illuminated books on Czech Modernism, specifically on the conflicts between apocalyptic mysticism and avant-garde constructivism, Expressionism and analytical Cubism. The impact of Blake’s work on the prints, books and paintings of the Czech artist Josef Váchal (1884-1969), and Váchal’s controversy with the Czech pioneer of Cubism, Bohumil Kubišta (1884-1918), help to understand the modernist (and originally romantic) changes of the traditional concept of visuality based on proportions into an expressive notion of vision rooted in the transformation of senses. The wider meaning of these changes is traced in the development of Czech art-nouveau mysticism from the efforts to revive and modernize Catholic religion to Váchal’s experimental synthesis of esoterism, romantic imagination and avant-garde art, anticipating post-modernism.
Název v anglickém jazyce
Senses against Proportions: Visuality and Vision in the Czech Modernist Reception of William Blake
Popis výsledku anglicky
The article explores the so-far neglected influence of Blake’s illuminated books on Czech Modernism, specifically on the conflicts between apocalyptic mysticism and avant-garde constructivism, Expressionism and analytical Cubism. The impact of Blake’s work on the prints, books and paintings of the Czech artist Josef Váchal (1884-1969), and Váchal’s controversy with the Czech pioneer of Cubism, Bohumil Kubišta (1884-1918), help to understand the modernist (and originally romantic) changes of the traditional concept of visuality based on proportions into an expressive notion of vision rooted in the transformation of senses. The wider meaning of these changes is traced in the development of Czech art-nouveau mysticism from the efforts to revive and modernize Catholic religion to Váchal’s experimental synthesis of esoterism, romantic imagination and avant-garde art, anticipating post-modernism.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hradec Králové Journal of Anglophone Studies
ISSN
2336-3347
e-ISSN
—
Svazek periodika
4
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
12-23
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—