“Give and Take”: Representations of the Post-socialist “New Bourgeoisie” in Music Videos.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F18%3AN0000005" target="_blank" >RIV/26482789:_____/18:N0000005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://hrcak.srce.hr/202029" target="_blank" >https://hrcak.srce.hr/202029</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15176/vol55no104" target="_blank" >10.15176/vol55no104</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
“Give and Take”: Representations of the Post-socialist “New Bourgeoisie” in Music Videos.
Popis výsledku v původním jazyce
This article explores the critical question of how music videos portrayed the “new bourgeoisie” in early post-socialist music videos. Additionally, it tackles two side issues: the depiction of criminal groups and foreign countries. Unlike the “new class”, post-socialist new bourgeoisie emerged as a class that was entirely economically defi ned by its own material interests. Several values attributable to post-socialist “new bourgeoisie” can be discerned from the music videos: an interplay of ambitions and hedonism, cosmopolitanism as well as of patriotic narratives, and the aspiration of the new bourgeoisie to assert its culturedness vis-a-vis the “intelligentsia”.
Název v anglickém jazyce
“Give and Take”: Representations of the Post-socialist “New Bourgeoisie” in Music Videos.
Popis výsledku anglicky
This article explores the critical question of how music videos portrayed the “new bourgeoisie” in early post-socialist music videos. Additionally, it tackles two side issues: the depiction of criminal groups and foreign countries. Unlike the “new class”, post-socialist new bourgeoisie emerged as a class that was entirely economically defi ned by its own material interests. Several values attributable to post-socialist “new bourgeoisie” can be discerned from the music videos: an interplay of ambitions and hedonism, cosmopolitanism as well as of patriotic narratives, and the aspiration of the new bourgeoisie to assert its culturedness vis-a-vis the “intelligentsia”.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Narodna umjetnost : hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku
ISSN
0547-2504
e-ISSN
—
Svazek periodika
55
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
HR - Chorvatská republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
67-79
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85049856939