Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hlubiny čínské hydropolitiky: rozvoj vodní energetiky v povodí řeky Mekong

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F18%3AN0000123" target="_blank" >RIV/26482789:_____/18:N0000123 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.politickevedy.fpvmv.umb.sk/en/archive/2018/3-2018/richard-grunwald.html" target="_blank" >http://www.politickevedy.fpvmv.umb.sk/en/archive/2018/3-2018/richard-grunwald.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.24040/politickevedy.2018.21.3.55-75" target="_blank" >10.24040/politickevedy.2018.21.3.55-75</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hlubiny čínské hydropolitiky: rozvoj vodní energetiky v povodí řeky Mekong

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek analyzuje zapojení Čínské hydrokracie do rozvoje vodní energetiky v Myanmaru a Kambodže. Ačkoliv budování a plánování vodních elektráren v zahraničí je obecně spjato s pozitivními výsledky jako posilování vzájemného hospodářského prospěchu či efektivnější regulace přeshraničních vodních zdrojů, hydroenergetický sektor může zároveň ublížit lokálním obyvatelům a místní krajině. Skutečnost je však mnohem komplikovanější a často se odvijí od ochoty a schopnostech různých úrovní hydrokratů, kteří jsou zapojeni do vodního vládnutí. Po zasazení této práce do kontextu Mekongského říčního povodí jsem se proto zaměřil na to, jak Čína vytváří tlak na rozvoj tohoto povodí a jakým způsobem čínská hydrokracie ospravedlňuje hydroenergetický rozvoj v zahraničí. Výzkum se opírá o přístup politické ekologie, hydropolitická studia a výpovědi s místními hydrokraty kde jsou vodní elektrárny považovány za politický instrument pro zintenzivnění vodní spolupráce a zlepšení politické image v mezinárodních vztazích. Výsledkem práce proto bylo ukázat, že nejen vrcholné hydrokratické reprezentace, ale právě i jiné úrovně hydrokracie dokáží významně působit na proces vodního vládnutí. Dalším zjištěním bylo, že navzdory rostoucí kritice vůči čínským vodním elektrárnám budovaných a fungujících na území Myanmaru a Kambodže, zapojení čínské hydrokracie i nadále přináší více pozitiv než negativ v celkovém rozvoji povodí Mekongu. Předkládané srovnání může být navíc aplikováno i na jiné ripariární země, v nichž čínská hydrokracie rozvíjející vodní energetiku přináší jak řadu příležitostí, tak těžkostí.

  • Název v anglickém jazyce

    Depths of China’s Hydropolitics: the Hydropower Development in the Mekong River Basin

  • Popis výsledku anglicky

    The article analyses the involvement of China’s hydrocracy in Myanmar and Cambodia hydropower development. Although building and planning hydropower dams in foreign countries are usually associated with highly positive outcomes such as strenghtening mutual economic profits or effective regulation of shared waters, the hydropower sector may also simultaniously harm the local population and the local environments. The reality is however more complicated and usually reflects the willigness and capabilities of different levels of hydrocrats who are involved in water governance. Putting in the context of Mekong River Basin, the main aim of this paper is to show how China puts pressure on hydropower development in the Mekong River Basin and how China’s hydrocracy justified hydropower development in foreign. The research is derived from political ecology approach, previous hydropolitical studies and extensive interviews with local hydrocrats where hydropower dams are considered as a political instrument for easing water cooperation with Mekong River Basin states and for improving political image on the international level. The results show that not only supreme hydrocratic representatives, but also other levels of hydrocracy may highly influence the actual water governance. Author finds that despite growing critique on account of Chinese hydropower dams builded and operated in Myanmar and Cambodia, China’s hydrocracy involvement in hydropower development of the Mekong River Basin still brings more positives than negatives. Presented comparison can be also applied in other Mekong River Basin states where China’s hydrocracy involvement in hydropower development bring both opportunities and difficulties for hydrocrats.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50601 - Political science

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Politické vedy

  • ISSN

    1335-2741

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    55-75

  • Kód UT WoS článku

    000444897600003

  • EID výsledku v databázi Scopus