Zázračné křížení: Karel Teige a Vítězslav Nezval
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F20%3AN0000026" target="_blank" >RIV/26482789:_____/20:N0000026 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zázračné křížení: Karel Teige a Vítězslav Nezval
Popis výsledku v původním jazyce
Předložená monografie se zaměřuje na téma „technoimaginace“ v díle Karla Teigeho a Vítězslava Nezvala - vůdčích postav českého poetismu. První část knihy je věnována Teigeho koncepci konstruktivismu a jeho vztahu k poetismu, kdy je představen Teigeho přístup k médiím a jejich vztahu k člověku/společnosti. Výklad ukazuje, jak poetismus vyrůstá z touhy po obnově poválečného světa, světa, jenž prošel radikální proměnou a krizí (nejen) uměleckých hodnot. „Nový svět“, svět budovaný na bázi konstruktivismu a poetismu (jenž má být „korunou“ života), má být světem plným intenzivních afektů prostupujících lidské tělo a zdokonalujících jeho schopnosti; proto se Teige inspiruje prostředím varieté, cirkusů či music-hallů. Tělo se má stát médiem slasti. Druhá část se obrací k dílu Vitězslava Nezvala, přičemž vycházím z toho, jak se v něm projevuje tzv. „elektromagnetické imaginárno“, skrze nějž je analyzováno Nezvalovo pojetí vybraných médií (telefon, rozhlas, gramofon). Snažím se ukázat, že v Nezvalových básních jsou média velmi silně spjata s tělesností; média a tělo vytváří specifické nerozpletitelné chiasma. Závěrečná kapitola o gramofonu se zaměřuje na význam hudebního ritornelu v Nezvalově díle. Hlavní pointa mého výkladu zní, že v poetismu afektivně-psychické dopady mediálních aparátů umožňují člověku překračovat mez smrtelnosti a konečnosti, na sítnici oka a v záhybech mozku konstruují vize nekonečně mnoha světů. Poetismus tak lze chápat jako výraz víry ve vitalismus.
Název v anglickém jazyce
Miraculous Crossing: Karel Teige a Vítězslav Nezval
Popis výsledku anglicky
This monograph focuses on the topic of ‘techno-imaginati- on’ in the work of Karel Teige and Vítězslav Nezval, both lea- ding figures of Poetism, a movement in Czech poetry, most- ly active in the 1920s. The first part of the book is devoted to Teige’s conception of Constructivism and its relationship to Poetism, including an introduction to Teige’s view of various media and their relationship to people and society. It shows how Poetism arose from a desire for the renewal of the po- st-war world, a world that had undergone a radical transfor- mation and a crisis of (not only) artistic values. The ‘new wor- ld’, built on the foundations of Constructivism and Poetism (which is to be the ‘crown’ of life), is to be a world full of in- tense affects permeating the human body and perfecting its capabilities. This is why Teige finds inspiration in the variety show, the circus and the music hall. The body is to become a medium of pleasure. The second half of the book turns to the work of Vítězslav Nezval, proceeding from how his oeuvre accesses the ‘electro- magnetic imagination’, through which I analyse Nezval’s con- ception of selected media (telephone, radio, record player). I try to show that in Nezval’s poetry, media are strongly rela- ted to corporeality; media and the body create a specific chia- smus that is impossible to disentangle. The final chapter, on the record player, focuses on the significance of the musical ritornello in Nezval’s oeuvre. The central argument is that in Poetism, the affective and psychological impacts of media apparatuses allow people to pass beyond the border of mortality and finitude, construct- ing visions of infinitely many worlds on the retina and in the folds of the brain. Poetism can thus be understood as an ex- pression of faith in vitalism.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7331-534-4
Počet stran knihy
160
Název nakladatele
Nakladatelství Akademie Múzických umění
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—