Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Are boys that bad? Gender gaps in measured skills, grades and aspirations in Czech elementary schools

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26585499%3A_____%2F13%3A%230000011" target="_blank" >RIV/26585499:_____/13:#0000011 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/26138077:_____/14:#0000626

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/01425692.2013.874278" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/01425692.2013.874278</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/01425692.2013.874278" target="_blank" >10.1080/01425692.2013.874278</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Are boys that bad? Gender gaps in measured skills, grades and aspirations in Czech elementary schools

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article examines gender gaps in academic performance (grades in mathematics and reading) between boys and girls of ninth-grade elementary schools in the Czech Republic. Our analysis is based on 2003 data from the Programme for International StudentAssessment, encompassing the academic performance and family background of ninth-grade pupils. Similar to research on other countries, we find that girls strongly outperform boys in grades in Czech language, but that this gender gap is not explained by measured ability in reading nor on family background or student attributes. We also find gender bias in mathematics grades, after controlling for measured ability and other factors. Girls are also substantially more likely than boys to apply to secondarygrammar schools, as well as aspire to a college education, even after controlling for measured ability. We put forward a number of theoretical perspectives that shed light on the possible causes of these empirical findings.

  • Název v anglickém jazyce

    Are boys that bad? Gender gaps in measured skills, grades and aspirations in Czech elementary schools

  • Popis výsledku anglicky

    This article examines gender gaps in academic performance (grades in mathematics and reading) between boys and girls of ninth-grade elementary schools in the Czech Republic. Our analysis is based on 2003 data from the Programme for International StudentAssessment, encompassing the academic performance and family background of ninth-grade pupils. Similar to research on other countries, we find that girls strongly outperform boys in grades in Czech language, but that this gender gap is not explained by measured ability in reading nor on family background or student attributes. We also find gender bias in mathematics grades, after controlling for measured ability and other factors. Girls are also substantially more likely than boys to apply to secondarygrammar schools, as well as aspire to a college education, even after controlling for measured ability. We put forward a number of theoretical perspectives that shed light on the possible causes of these empirical findings.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AO - Sociologie, demografie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GCP404%2F12%2FJ006" target="_blank" >GCP404/12/J006: Vzdělanostní stratifikace na Taiwanu a v České republice: Dostupnost a heterogenita návratnosti vysokoškolského vzdělání</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    British Journal of Sociology of Education

  • ISSN

    0142-5692

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    24 Feb 2014

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus