NELINEÁRNÍ ANALÝZA A SIMULACE JAKO NÁSTROJ PRO NAVRHOVÁNÍ A POSUZOVÁNÍ ŽELEZOBETONOVÝCH MOSTŮ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F28399269%3A_____%2F23%3AN0000010" target="_blank" >RIV/28399269:_____/23:N0000010 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://silnice-zeleznice.cz/media/3-2023" target="_blank" >https://silnice-zeleznice.cz/media/3-2023</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
NELINEÁRNÍ ANALÝZA A SIMULACE JAKO NÁSTROJ PRO NAVRHOVÁNÍ A POSUZOVÁNÍ ŽELEZOBETONOVÝCH MOSTŮ
Popis výsledku v původním jazyce
Nonlinear analysis and simulation within the framework of the finite element analysis can provide engineers with an insight into the real structural performance and behavior. Contrary to the traditional design approaches based on the elastic beam theory, the nonlinear models can evaluate complex 3D stress states within the material and simulate real material behavior, including crushing of concrete in compression, cracking in tension or yielding of the steel reinforcement as well as long-term rheological phenomena. By these means, not only the ultimate state but various construction stages and environmental loads can be evaluated. New approaches and suitable safety formats are already available, for instance in the fib model code 2010 and will be also included in the new version of Eurocodes. The article describes the most applicable safety formats with emphasis on their suitable definition and the evaluation of model uncertainty.
Název v anglickém jazyce
NELINEÁRNÍ ANALÝZA A SIMULACE JAKO NÁSTROJ PRO NAVRHOVÁNÍ A POSUZOVÁNÍ ŽELEZOBETONOVÝCH MOSTŮ
Popis výsledku anglicky
Nonlinear analysis and simulation within the framework of the finite element analysis can provide engineers with an insight into the real structural performance and behavior. Contrary to the traditional design approaches based on the elastic beam theory, the nonlinear models can evaluate complex 3D stress states within the material and simulate real material behavior, including crushing of concrete in compression, cracking in tension or yielding of the steel reinforcement as well as long-term rheological phenomena. By these means, not only the ultimate state but various construction stages and environmental loads can be evaluated. New approaches and suitable safety formats are already available, for instance in the fib model code 2010 and will be also included in the new version of Eurocodes. The article describes the most applicable safety formats with emphasis on their suitable definition and the evaluation of model uncertainty.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK03000023" target="_blank" >CK03000023: Digitální dvojče pro zvýšení spolehlivosti a životnosti betonových mostů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silnice-železnice
ISSN
1803-8441
e-ISSN
1801-822X
Svazek periodika
3/2023
Číslo periodika v rámci svazku
11. 7. 2023
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—