ZMĚNY V KRAJINĚ PŘI VÝSTAVBĚ KOŠICKO-BOHUMÍNSKÉ DRÁHY
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F28614950%3A_____%2F19%3AN0000004" target="_blank" >RIV/28614950:_____/19:N0000004 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://atlas-slezska.cz/wokrkshop/01_identita/Sbornik/Sbornik_Identita_2.4_Ondreka.pdf" target="_blank" >http://atlas-slezska.cz/wokrkshop/01_identita/Sbornik/Sbornik_Identita_2.4_Ondreka.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
ZMĚNY V KRAJINĚ PŘI VÝSTAVBĚ KOŠICKO-BOHUMÍNSKÉ DRÁHY
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje výstavbě Košicko-bohumínské dráhy a dalších významných železnic. Jejich výstavbou došlo prokazatelně ke změně krajiny s dopady do přírodního prostředí, ale i s dopady do osídlení a rozvoje hospodářství. Pro ekonomický a sídelní rozvoj východní, těšínské části českého (resp. rakouského) Slezska měla KBD, ale také Severní dráha Ferdinandova a její napojení z Bohumína do polského Krakova a tím celé Haliče mimořádný význam. Kromě změn v krajině přinesla usnadnění a urychlení dopravy zboží a surovin, zejména vytěženého uhlí z ostravských a karvinských dolů, i mnohem rychlejší a intenzivnější transfery lidí. Důsledkem byly obrovské migrace obyvatelstva na do té doby poklidné podhorské Těšínsko, dramatický růst hustoty osídlení v industrializovaných obcích, a dramatické změny v sociální, jazykové i národnostní skladbě obyvatelstva původně poklidné podhorské krajiny Těšínska. Migranti hledali v překotně industralizovaném uhelném regionu uplatnění a stěhovali se do těšínské části Slezska a do Moravské Ostravy často i s celými rodinami. Počet migrantů brzy převýšil počty autochtonních, usedlých obyvatel. Záhy mezi nimi převládli Poláci, přicházející z Haliče. To vedlo k vytvoření zcela nových sídelních, sociálních, jazykových a národnostních poměrů v těšínské části Slezska, k růstu napětí mezi jazykovými a národnostními skupinami a nakonec i k diplomatickému a vojenskému územnímu sporu o těšínskou část Slezska, jehož výsledkem je podnes platné rozdělení původně jednotného politického a správního celku mezi Polsko a Československo v roce 1920. Po vytýčení státní hranice došlo na české straně k vybudování několika nových sídel a měst, např. Českého Těšína nebo Nového Bohumína, jednou z hlavních počátečních příčin byla jejich poloha na strategicky významných železničních tazích, především KBD.
Název v anglickém jazyce
CHANGES IN LANDSCAPE DURING THE CONSTRUCTION OF THE KOŠICE-BOHUMÍN RAILWAY
Popis výsledku anglicky
This article is focused on the construction of the Košice-Bohumín Railway (KBR) and other significant railways. It was proven that such a construction changed the landscape with an impact on the natural environment but also with effect on the settlement and economy development. Regarding the economical and settlement development of the eastern Těšín part of the Czech (or more precisely Austrian) Silesia, KBR and the Emperor Ferdinand Northern Railway (Severní dráha Ferdinandova) and its line from Bohumín to Cracow (Poland) and thus the whole Galicia (Halič) area was of an exceptional significance. Besides transportation of goods and raw material – mainly extracted coal from Ostrava and Karviná mines – it was the mentioned railways and their lines that enabled a much faster and more intensive migration of immigrants – who functioned as a cheap source of workforce – into the industrialized parts of the Těšín region and Moravian Ostrava. The migrating people were searching for employment for themselves and their large families in high numbers in the fast-developing region. The number of immigrants soon outgrew the number of the local inhabitants in many areas. Among the immigrants, there were Poles who dominated and were coming to Silesia and north Moravia from the neighbouring Galicia (Halič) area. Consequently, new settlement, social, linguistic, and national relations developed in the observed area, which led to a tension between the particular linguistic and national groups settled in the Těšín region part of the Czech Silesia at the beginning of the 20th century. This also eventually led to a diplomatic and military dispute over the area and the division of the Těšín region in 1920 between Czechoslovakia and Poland. The new state border initiated the subsequent construction of many new settlements and towns, such as Český Těšín, Nový Bohumín, etc.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV047" target="_blank" >DG18P02OVV047: VELKÝ HISTORICKÝ ATLAS ČESKÉHO SLEZSKA - Identita, kultura a společnost českého Slezska v procesu společenské modernizace s dopadem na kulturní krajinu.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Regionální a národní identita. Recenzovaný sborník z mezinárodního odborného workshopu.
ISBN
978-80-87955-08-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
111-129
Název nakladatele
ACCENDO – Centrum pro vědu a výzkum, z.ú.
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Český Těšín
Datum konání akce
16. 10. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—