Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

ZMĚNY V KRAJINĚ PŘI VÝSTAVBĚ KOŠICKO-BOHUMÍNSKÉ DRÁHY

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F28614950%3A_____%2F19%3AN0000004" target="_blank" >RIV/28614950:_____/19:N0000004 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://atlas-slezska.cz/wokrkshop/01_identita/Sbornik/Sbornik_Identita_2.4_Ondreka.pdf" target="_blank" >http://atlas-slezska.cz/wokrkshop/01_identita/Sbornik/Sbornik_Identita_2.4_Ondreka.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    ZMĚNY V KRAJINĚ PŘI VÝSTAVBĚ KOŠICKO-BOHUMÍNSKÉ DRÁHY

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se věnuje výstavbě Košicko-bohumínské dráhy a dalších významných železnic. Jejich výstavbou došlo prokazatelně ke změně krajiny s dopady do přírodního prostředí, ale i s dopady do osídlení a rozvoje hospodářství. Pro ekonomický a sídelní rozvoj východní, těšínské části českého (resp. rakouského) Slezska měla KBD, ale také Severní dráha Ferdinandova a její napojení z Bohumína do polského Krakova a tím celé Haliče mimořádný význam. Kromě změn v krajině přinesla usnadnění a urychlení dopravy zboží a surovin, zejména vytěženého uhlí z ostravských a karvinských dolů, i mnohem rychlejší a intenzivnější transfery lidí. Důsledkem byly obrovské migrace obyvatelstva na do té doby poklidné podhorské Těšínsko, dramatický růst hustoty osídlení v industrializovaných obcích, a dramatické změny v sociální, jazykové i národnostní skladbě obyvatelstva původně poklidné podhorské krajiny Těšínska. Migranti hledali v překotně industralizovaném uhelném regionu uplatnění a stěhovali se do těšínské části Slezska a do Moravské Ostravy často i s celými rodinami. Počet migrantů brzy převýšil počty autochtonních, usedlých obyvatel. Záhy mezi nimi převládli Poláci, přicházející z Haliče. To vedlo k vytvoření zcela nových sídelních, sociálních, jazykových a národnostních poměrů v těšínské části Slezska, k růstu napětí mezi jazykovými a národnostními skupinami a nakonec i k diplomatickému a vojenskému územnímu sporu o těšínskou část Slezska, jehož výsledkem je podnes platné rozdělení původně jednotného politického a správního celku mezi Polsko a Československo v roce 1920. Po vytýčení státní hranice došlo na české straně k vybudování několika nových sídel a měst, např. Českého Těšína nebo Nového Bohumína, jednou z hlavních počátečních příčin byla jejich poloha na strategicky významných železničních tazích, především KBD.

  • Název v anglickém jazyce

    CHANGES IN LANDSCAPE DURING THE CONSTRUCTION OF THE KOŠICE-BOHUMÍN RAILWAY

  • Popis výsledku anglicky

    This article is focused on the construction of the Košice-Bohumín Railway (KBR) and other significant railways. It was proven that such a construction changed the landscape with an impact on the natural environment but also with effect on the settlement and economy development. Regarding the economical and settlement development of the eastern Těšín part of the Czech (or more precisely Austrian) Silesia, KBR and the Emperor Ferdinand Northern Railway (Severní dráha Ferdinandova) and its line from Bohumín to Cracow (Poland) and thus the whole Galicia (Halič) area was of an exceptional significance. Besides transportation of goods and raw material – mainly extracted coal from Ostrava and Karviná mines – it was the mentioned railways and their lines that enabled a much faster and more intensive migration of immigrants – who functioned as a cheap source of workforce – into the industrialized parts of the Těšín region and Moravian Ostrava. The migrating people were searching for employment for themselves and their large families in high numbers in the fast-developing region. The number of immigrants soon outgrew the number of the local inhabitants in many areas. Among the immigrants, there were Poles who dominated and were coming to Silesia and north Moravia from the neighbouring Galicia (Halič) area. Consequently, new settlement, social, linguistic, and national relations developed in the observed area, which led to a tension between the particular linguistic and national groups settled in the Těšín region part of the Czech Silesia at the beginning of the 20th century. This also eventually led to a diplomatic and military dispute over the area and the division of the Těšín region in 1920 between Czechoslovakia and Poland. The new state border initiated the subsequent construction of many new settlements and towns, such as Český Těšín, Nový Bohumín, etc.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG18P02OVV047" target="_blank" >DG18P02OVV047: VELKÝ HISTORICKÝ ATLAS ČESKÉHO SLEZSKA - Identita, kultura a společnost českého Slezska v procesu společenské modernizace s dopadem na kulturní krajinu.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Regionální a národní identita. Recenzovaný sborník z mezinárodního odborného workshopu.

  • ISBN

    978-80-87955-08-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    111-129

  • Název nakladatele

    ACCENDO – Centrum pro vědu a výzkum, z.ú.

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Místo konání akce

    Český Těšín

  • Datum konání akce

    16. 10. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku