Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Absorpční člen protiminové sedačky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F29372259%3A_____%2F21%3AN0000015" target="_blank" >RIV/29372259:_____/21:N0000015 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Absorpční člen protiminové sedačky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vysoká protiminová odolnost logistických a bojových vozidel představuje v kontextu současných hybridních konfliktů klíčový předpoklad pro zajištění ochrany osádky těchto vozidel. V důsledku exploze protitankové miny nebo nástražného výbušného systému pod vozidlem dochází mimo jiné k přenosu rázového namáhání na posádku vozidla prostřednictvím rozhraní, kde je vozidlo v přímém kontaktu s osádkou. Mezi tato rozhraní patří podlaha nebo sedačka. Je tedy nezbytné, aby systém protiminové ochrany vozidla zahrnoval opatření přizpůsobená i tomuto režimu namáhání. Jinak lze s velkou pravděpodobností očekávat vážná či smrtelná poranění osádky. Jednou z možností zajištění ochrany osádky je tlumení rázového namáhání pomocí absorpčních členů, které jako párový element jsou integrální součástí sedaček, jež jsou schopny svou plastickou deformací v tahovém či tlakovém režimu pohltit část kinetické energie sedačky a zmírnit tak přetížení aplikované na posádku v důsledku detonace pod vozidlem. Předmětem uvedeného výsledku je absorpční člen protiminové sedačky s progresivními rozměry v tloušťce členu. Při použití v protiminové sedačce jako absorbér rázové energie svou plastickou deformací absorbuje energii, která je indukována např. výbuchem pod vozidlem. Materiál a rozměry absorpčního systému jsou klíčovými faktory pro dostatečnou funkčnost a ochranu osádky vozidla od přetížení, které by bylo neslučitelné se životem. Absorpční člen z korozivzdorné oceli s progresivními rozměry v tloušťce plechu má svou tloušťku s gradientem 20 – 30 %.

  • Název v anglickém jazyce

    Absorption element of anti-mine seat

  • Popis výsledku anglicky

    High anti-mine protection of logistic and armoured vehicles represents in the context of present hybrid warfare an essential parameter for securing of vehicle crew. As an consequence of anti-tank (AT) mine or improvised explosive device (IED) under the vehicle the shock wave is generated and interact with the vehicle. The shock loading is transferred on the crew through the interfaces where the vehicle is in the direct contact with crew. Such an interface could be the floor or the seat. It is necessary to secure that the vehicle anti-mine system includes countermeasures adopted to such a loading regime. Otherwise the lethal injuries of vehicle crew can be expected with high probability. One of the possibility, how to secure the vehicle crew survivability, is to mitigate the shock impulse by absorption elements as an integral part of the seating system. Such elements are able to absorb the kinetic energy of the vehicle via their plastic deformation in tensile or compressive regime and therefore lead to substantial decrease of the shock applied on the vehicle crew during the blast event. The subject of presented result is an absorption element of anti-mine seat with progressive geometry. Absorption element, as a integral part of anti-mine seat, can absorb energy induced by blast event under the vehicle via its plastic deformation. Material and geometry of absorption element are the key-factors for sufficient performance and protection of the vehicle crew against loading which is incompatible with human life. Absorption element is made from stainless steel with progressive geometry of gradient 20 - 30 %.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20501 - Materials engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/FV40156" target="_blank" >FV40156: Ultralehké kompozitní protivýbuchové sedačky s možností integrace protistřepinové ochrany</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    BOG-21-05-004

  • Číselná identifikace

    BOG-21-05-004

  • Technické parametry

    Absorpční člen s progresivním rozměrem v jeho tloušťce v esovitém tvaru je vyroben z korozivzdorné oceli 17 240. Při použití v protiminové sedačce jako absorbér rázové energie svou plastickou deformací absorbuje energii, která je indukována např. výbuchem pod vozidlem. Materiál a rozměry absorpčního systému jsou klíčovými faktory pro dostatečnou funkčnost a ochranu posádky vozidla od přetížení, které by bylo neslučitelné se životem. Absorpční člen z korozivzdorné oceli s progresivními rozměry v tloušťce plechu má svou tloušťku s gradientem 20 – 30 %. Protažení absorpčního členu je nastaveno tak, aby dostatečně disipoval energii, která působí na sedačku a nedošlo k přenosu této energie do bederní oblasti páteře osádky (hlavní kritérium zranitelnosti), a tedy nedošlo k poranění osádky. Uvedený úkol plní absorpční člen protiminové sedačky k utlumení rázu působícího zespodu na vozidlo, který je na jednom konci propojen s rámem sedačky a na druhém konci propojen s rámem vozidla a který je tvořen plným kovovým profilem po délce vícenásobně střídavě esovitě vyhnutým v jedné rovině, přičemž plocha průřezu profilu od jednoho konce ke druhému plynule vzrůstá. Plocha průřezu profilu může vzrůstat nebo klesat směrem od konce propojeného s rámem sedačky ke konci propojenému s rámem vozidla. Průřez profilu je s výhodou pravoúhlý o stranách, z nichž má proměnlivý rozměr strana určující tloušťkou absorpčního členu v daném místě. Čelní stěny absorpčního členu mohou svírat úhel 10° až 30°. Ve výhodném provedení je profil vyříznut ze zkoseného plechu z korozivzdorné austenitické oceli. K propojení absorpčního členu s rámem sedačky a s rámem vozidla mohou sloužit objímky na obou koncích profilu.

  • Ekonomické parametry

    Vlastník výsledku nepředpokládá jeho samostatný prodej vzhledem k tomu, že bude využit při řešení projektu v rámci dalších výsledků. Výroba a prodej protiminových sedaček a jejich klíčových komponent v rámci České republiky povede ke snížení celkové finanční náročnosti akvizičních programů pro speciální vozidla zejména pro Armádu České republiky a integrovaný záchranný systém vzhledem k tomu, že do programu bude zapojen tuzemský výrobce a dodavatel.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    24719064

  • Název vlastníka

    BOGGES, spol. s r.o.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem