Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel - OVĚŘENÁ TECHNOLOGIE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44264020%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/44264020:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel - OVĚŘENÁ TECHNOLOGIE
Popis výsledku v původním jazyce
V rámci projektu "Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel" byla vyvinuta ověřená technologie a software pro sledování a řízení pozemních letištních vozidel založená na mobilních HW/SW jednotkách pro vozidla, na řídícím SW implementovaném v serveru a v dispečerských pracovních stanicích a založená na SW pro přenos dat z dnes používaných systémů řízení pohybu letadel na letištní ploše. Tento systém řízení pohybu pozemních vozidel na letištích je inovativní evidencí polohy s okamžitou přesností v jednotkách metrů, zavedením přehledu o dopravní situaci do kabiny řidiče a zavedením datového šifrovaného přenosu do komunikace mezi řídícím stanovištěm a jednotlivými vozidly. Systém je dále inovátorský v těchto ohledech: - Obousměrný přenos informací šifrovaným datovým kanálem - Přesná identifikace polohy vozidel pomocí všech 3 dostupných GNSS systémů (GPS, Glonass, Galileo) včetně zpřesnění údajů pomocí SBAS. - Zvýšení přesnosti, zpětná odezva o poloze (kompletní situaci) do kabiny řidiče do 300ms od okamžiku přijetí vlastní polohové informace. - Zpřístupnění informací o dopravní situaci všem řidičům na ploše - Integrace údajů ze systému pro řízení letového provozu HLAVNÍ VÝSLEDEK projektu "Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel - OVĚŘENÁ TECHNOLOGIE" byl naplněn především vývojem v těchto dvou oblastech: a) Vývojem univerzální mobilní klientské jednotky pro letištní vozidla. - Součásti mobilní klientské jednotky: Střešní jednotka VRU0102/VRU0202, zobrazovací zařízení (tablet, mobil), díly pro implementaci do vozidla (připojení k palubní síti, držák pro tablet). K funkci v Systému postačuje i samotná střešní jednotka připojená k palubní síti vozidla (autonomní režim bez zobrazovače). - Komponenty střešní jednotky VRU0102/VRU0202: Radom, motherboard s miniPC, anténní systém, WiFi, LTE transceiver, chassis s magnetickými nožkami pro fixaci ke střeše vozidla. V rámci systémového návrhu byly všechny komponenty integrovány do společného celku. Všechny dílčí komponenty byly v rámci úkolu vyvinuty, vyjma anténního systému, který byl na základě testů vybrán od specializovaného dodavatele. - Nejprve byla vyvinuta jednotka VRU 0102, následně na základě zkušeností redesignovaná jednotka VRU0202 s výrazně lepšími technicko-ekonomickými parametry. - Střešní jednotka VRU0102 i VRU0202 byla verifikována certifikací a zkouškami v testovacích laboratořích - certifikace CE, EMC (včetně "automobilového" EMC), Rozhodnutí o technické způsobilosti od ministerstva dopravy, Crash-testy, Otřesové testy. - Plně outdoor provedení střešní jednotky, při vývoji byla velká pozornost věnována zatěsnění proti vodě a vlhkosti. - Byl vyvinut a následně provedeny úspěšné testy funkčního vzoru s transceiverem AeroMACS. - Střešní jednotka vytváří WiFi Hot-Spot. b) Komplexní technologie monitorování a řízení pohybu letištních vozidel. - Komponenty Systému: Server TEVOGS, bezdrátová přenosová síť (LTE), mobilní klientské jednotky, dispečerské jednotky s různým stupněm oprávnění, referenční GNSS stanice, vstup A-SMGCS, vstup ADS-B. - Naplněno použitím technologií GPS, Glonass, Galileo, SBAS, Dead-Reckoning - Naplněno zapracováním provozních a uživatelských zkušeností z dlouhodobého testovacího provozu.do Systému. Vývoj probíhal v úzké spolupráci s partnerem UTB, který realizoval řadu dílčích úkolů (RIV/70883521:28140/19:63522796 ; RIV/70883521:28140/19:63522797).
Název v anglickém jazyce
Security system for navigation and communication of airport vehicles - Verified technology
Popis výsledku anglicky
Within the project "Security system for navigation and communication of airport vehicles" a proven technology for monitoring and control of ground airport vehicles was developed based on HW / SW units on each vehicle, on control Within the project "Security system for navigation and communication of airport vehicles" a proven technology and software for monitoring and control of ground airport vehicles was developed based on mobile HW/SW units for vehicles, on control SW implemented in server and dispatching workstations and based on SW for data transmission from today's used aircraft motion control systems at the airport area. This ground vehicle movement control system at airports is an innovative due to real-time positioning with accuracy in units of meters, due to implementation of an overview of the traffic situation into the driver's cab and due to utilization of encrypted data communication between the control station and individual vehicles. The system is also innovative in the following aspects: - Bidirectional transmission of information over an encrypted data channel - Accurate vehicle position identification using all 3 available GNSS systems (GPS, Glonass, Galileo) and more accuracy positioning by SBAS. - Refresh of complete traffic overview in the driver's cab within 300ms interval. - Traffic information available to all drivers in the area - Integration of data from air traffic control system MAIN RESULT of the project "Security system for navigation and communication of airport vehicles - PROVEN TECHNOLOGY" was realized in the two following areas: a) Comprehensive software for verification of the exact position of vehicles. - Components of the mobile client unit: Roof unit VRU0102/VRU0202, display device (tablet, mobile phone), parts for implementation into the vehicle (connection to the on-board network, tablet holder). The roof unit itself connected to the vehicle's on-board network (autonomous mode without display) is also sufficient for the function in the System. - Roof unit VRU0102/VRU0202 components: Radom, motherboard with miniPC, antenna system, WiFi, LTE transceiver, chassis with magnetic feet for fixing to the vehicle roof. Within the system design, all components were integrated into a common unit. All sub-components were developed within the task, except for the antenna system, which was selected from a specialized supplier on the basis of tests. - First, the VRU 0102 unit was developed, then, based on experience, the VRU0202 unit was redesigned with significantly better technical and economic parameters. - Roof unit VRU0102 and VRU0202 were verified by certification and tests in testing laboratories - CE, EMC certification (including "automotive" EMC), Decision on technical competence from the Ministry of Transport, Crash-tests, Disturbance tests. - Fully outdoor design of the roof unit, during the development great attention was paid to sealing against water and moisture. - Successful functional model was developer and tested with the AeroMACS transceiver and subsequently performed. - The roof unit creates a WiFi Hot-Spot. b) Software for monitoring and controlling the movement of vehicles at the airport. Main results: - System components: TEVOGS server, wireless transmission network (LTE), mobile client units, dispatching units with various degrees of authorization, reference GNSS station, A-SMGCS input, ADS-B input. - Filled using GPS, Glonass, Galileo, SBAS, Dead-Reckoning technologies - Filled by the incorporation of operational and user experience from long-term test operation into the System. The development took place in close cooperation with the TBU partner, who carried out a number of partial tasks (RIV / 70883521: 28140/19: 63522796; RIV / 70883521: 28140/19: 63522797).
Klasifikace
Druh
Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie
CEP obor
—
OECD FORD obor
20202 - Communication engineering and systems
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG16_084%2F0010327" target="_blank" >EG16_084/0010327: Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Systém TEVOGS 2.0
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Komunikační síť: LTE Počet mobilních klientů sítě: až 250 vlastních klientů (pro obnovu informace o poloze 5x za vteřinu) Počet klientů sítě: až 1000 klientů (včetně a)dispečerských a náhledových klientských stanic, b)vlastních klientů s dlouhou obnovou informace o poloze v řádu jednotek až desítek vteřin, c)zobrazení na mapě klientů převzatých z jiných systémů) Datový refresh (obnova informací v síti): až 5x za vteřinu Přesnost stanovení polohy: max. 2,6m, typ. 1,5m (statická) max. 10 m, typ. 6,2m (při 50km/hod, refresh 5x/sec) Podpora mobility: do 120km/hod Šifrování: AES-128 Rozsah pracovních teplot pro hardware střešní jednotky: -15°C.....+55°C Napájení střešní jednotky: palubní síť 12V nebo 24V
Ekonomické parametry
S produktem se podařilo obchodně prorazit na konkrétní významný trh – Polsko, letiště Wroclaw. Předpokládá se možnost dalších obchodních realizací, které jsou náležitě obchodně a marketingově podporovány. I přes stávající situaci, která nenahrává rozvoji v leteckém průmyslu, připravujeme zkušební nasazení na dalším letišti v Polsku (letiště Krakow).
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
44264020
Název vlastníka
TECHNISERV spol. s r.o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
—
Adresa www stránky s výsledkem
—