Novoměstské měštky v raném novověku - litteratae či illiteratae. Příspěvek k problematice vzdělání žen v měšťanském prostředí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F08%3A00005009" target="_blank" >RIV/44555601:13410/08:00005009 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Novoměstské měštky v raném novověku - litteratae či illiteratae. Příspěvek k problematice vzdělání žen v měšťanském prostředí
Popis výsledku v původním jazyce
Kvalitu vzdělání žen, jako významné báze pro jejich emancipaci, lze přiblížit na základě sledování jejich zájmu o knihu, respektive o četbu. Základním pramenem dokumentujícím vztah žen ke knižní kultuře jsou testamenty a inventáře pozůstalostí. Příspěveksleduje tyto prameny ve dvou, z hlediska správního a ekonomického, odlišných lokalitách, tj. na Novém Městě pražském a v královském městě Louny, a to od období předbělohorského až do sklonku 17. století. Pohled na intelektuální zázemí žen z měšťanskýchvrstev v období raného novověku dokládá, že vystupovaly obecně nikoliv jako autonomní, ale jako flexibilní bytosti, schopné se přizpůsobovat měnícím se podmínkám a z nich plynoucím nárokům na ně kladeným. Tato flexibilita nalezla ohlas i ve variabilitě rozsahu, obsahu i formy jejich vzdělávání
Název v anglickém jazyce
Femal bourgeoisie in the Early Moder - litteratae or illiteratae. The Contribution to the problems of the women education in the burgess-millieu
Popis výsledku anglicky
The quality of the women´s education as the important base for their emancipation could be explained with regard to the observation of their interest in the books or in the reading. The main source for the documentation of the relation of women to the book-culture represent probate inventories and testaments. This contribution studies these sources in two administrative and juristic different localities, i.e. in The New Town Prague and in the royal town Louny in the 16th an 17th century. The intellectual background of women from the burgess strata the early modern confirms, that they behaved as a flexible entity, able to adapt themselves to the variable conditions and to the new demands. This flexibility resounded in the variability of the dimension, the content and the form of the women´s education.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Documenta pragensia
ISSN
0231-7443
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
34
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—