Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Novoměstské měštky v raném novověku - litteratae či illiteratae. Příspěvek k problematice vzdělání žen v měšťanském prostředí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F08%3A00005009" target="_blank" >RIV/44555601:13410/08:00005009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Novoměstské měštky v raném novověku - litteratae či illiteratae. Příspěvek k problematice vzdělání žen v měšťanském prostředí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kvalitu vzdělání žen, jako významné báze pro jejich emancipaci, lze přiblížit na základě sledování jejich zájmu o knihu, respektive o četbu. Základním pramenem dokumentujícím vztah žen ke knižní kultuře jsou testamenty a inventáře pozůstalostí. Příspěveksleduje tyto prameny ve dvou, z hlediska správního a ekonomického, odlišných lokalitách, tj. na Novém Městě pražském a v královském městě Louny, a to od období předbělohorského až do sklonku 17. století. Pohled na intelektuální zázemí žen z měšťanskýchvrstev v období raného novověku dokládá, že vystupovaly obecně nikoliv jako autonomní, ale jako flexibilní bytosti, schopné se přizpůsobovat měnícím se podmínkám a z nich plynoucím nárokům na ně kladeným. Tato flexibilita nalezla ohlas i ve variabilitě rozsahu, obsahu i formy jejich vzdělávání

  • Název v anglickém jazyce

    Femal bourgeoisie in the Early Moder - litteratae or illiteratae. The Contribution to the problems of the women education in the burgess-millieu

  • Popis výsledku anglicky

    The quality of the women´s education as the important base for their emancipation could be explained with regard to the observation of their interest in the books or in the reading. The main source for the documentation of the relation of women to the book-culture represent probate inventories and testaments. This contribution studies these sources in two administrative and juristic different localities, i.e. in The New Town Prague and in the royal town Louny in the 16th an 17th century. The intellectual background of women from the burgess strata the early modern confirms, that they behaved as a flexible entity, able to adapt themselves to the variable conditions and to the new demands. This flexibility resounded in the variability of the dimension, the content and the form of the women´s education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2008

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Documenta pragensia

  • ISSN

    0231-7443

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    27

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    34

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus