Skepse, specializace, krása a souběžné výkony duše
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F14%3A43886451" target="_blank" >RIV/44555601:13410/14:43886451 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Skepse, specializace, krása a souběžné výkony duše
Popis výsledku v původním jazyce
Nejprve (1) diskutuji absenci obvyklých skeptických či proto-skeptických motivů v tomto dialogu. Pak (2) se obracím k Sókratově charakterizaci odbornictví jako protikladného specializaci (532e-533c) a ukazuji, že je nejen protikladná dnešnímu převažujícímu pojetí, nýbrž že dnešní pojetí má samo platónské kořeny; ukazuji nicméně dále, že dnešní upřednostňování specializace nejspíš závisí na přeceňování informovanosti o nepodstatných nahodilostech, a navrhuji cestu k usmíření protikladu mezi dnešním pojetím odbornosti a tím, které v dialogu zastává Sókratés. Pak (3) upozorňuji na podivnost Sókratovy implicitní estetické teorie (krása spočívá ve správnosti informací o světě, které dílo podává) a na to, že i v dialogu Ión je na jednom místě (534d-535a) opuštěna. Na závěr (4) poukazuji na naznačené pojetí (535c-e), podle kterého je duše schopna souběžně prováděných výkonů, a na jeho možnou příbuznost s naukou o částech duše.
Název v anglickém jazyce
Skepticism, specialization, beauty, and parallel activities of the soul
Popis výsledku anglicky
First, (1) I discuss the absence of the usual skeptical or proto-skeptical motives in this dialogue. Next, (2) I turn to Socrates' characterization of the expert as someone who is not specialized (532e-533c) and I show that it is opposite to today's prevalent view (which itself has different Platonic roots); however, I show next that today's insisting on specialization perhaps relies on over-rating the information about the inessential, and I propose a path towards reconciliation of the two views. Next,(3) I point at the strangeness of Socrates' implicit aesthetic theory (the beauty consists in the correct information about the world provided by the art-work), and I not notice that Socrates does not stick to it at least in 534d-535a. Finally, (4) I notice the implicit view of the parallel activities of the soul (535c-e) and I suggest its possible relatedness to the doctrine of divided soul.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Platónův dialog Ión
ISBN
978-80-7298-161-8
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
163-173
Počet stran knihy
191
Název nakladatele
Oikoymenh
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—