Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nástroj zjišťující epistemická přesvědčení učitelů v kontextu výuky historie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F22%3A43896919" target="_blank" >RIV/44555601:13410/22:43896919 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/44555601:13430/22:43896919

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1960" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1960</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.1960" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.1960</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nástroj zjišťující epistemická přesvědčení učitelů v kontextu výuky historie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Předkládaná výzkumná studie je zaměřena na měření epistemických přesvědčení praktikujících učitelů a studentů učitelství v kontextu výuky historie. Cílem šetření bylo přezkoumat faktorovou strukturu přeloženého nástroj Beliefs about History Questionnaire (BHQ; Maggioni, 2010) adaptovaného na české prostředí. Nástroj vychází z rámců historického myšlení podpořených kognitivními výzkumy zasazených do sociálně konstruktivistického přístupu a výzkumů explicitně usouvztažňujících problematiku epistemických přesvědčení (vývojové modely) ve vyučování dějepisu, historie a vlastivědy. Z výsledků vyplývá, že teoreticky navržené dimenze dotazníku BHQ tvoří psychometricky samostatné faktory. Nástroj dobře rozlišuje dimenze subjektivistického [SS; subjectivist stance] a kriteriálního přístupu [CrS; criterialist stance] k povaze historických znalostí. Naopak dimenze napodobujícího přístupu [CS; copier stance] nedisponuje k povaze historických znalostí přesvědčivé psychometrické vlastnosti. Zjištěné závěry je třeba interpretovat vzhledem k vybrané populaci. Výsledky jsou usouvztažňovány se zahraničními výzkumy jak v doménově obecném kontextu výzkumů epistemických přesvědčení, tak i v doménově specifickém. Na základě uvedených výsledků jsou navrženy potenciální možnosti optimalizace nástroje, především položková úprava napodobujícího přístupu a potenciální možnosti dalších výzkumných směřování. Modifikovaný nástroj disponuje potenciálem k uplatnění jak v pregraduální přípravě studentů učitelství historie (vč. dějepisu a vlastivědy), tak i učitelů z praxe. Na základě předložených výsledků empirického šetření usouvztažněných s výzkumy zahraniční provenience autoři této studie diskutují význam epistemických přesvědčení napříč vzdělávacími stupni.

  • Název v anglickém jazyce

    An instrument measuring epistemological beliefs about history instruction

  • Popis výsledku anglicky

    The presented paper describes instrument Beliefs about History Questionnaire (BHQ; Maggioni, 2010) designed to assess epistemological beliefs of pre-service and in-service history teachers. The developed instrument was based on developmental models of epistemological beliefs that are implemented in the domain of history. The conceptual background of BHQ is based on both the empirical evidence about history thinking sciences, the social constructivists perspectives on learning and the particular empirical studies linking epistemological beliefs and the use of history instructions in classrooms. The current study conducted confirmatory factor analysis (CFA) on BHQ translated and adapted to the Czech educational environment. The results suggest that the three conceptualized BHQ dimensions present qualitatively distinct factors. Specifically, the instrument distinguishes very well the conceptualized the subjectivist (SS) and the criterialist stances (CrS) towards history knowledge. However, the instrument did not manifest methodologically robust properties for the concept of the copier stance dimension (CS). The findings are interpreted within sampled population and other empirical findings in both domain-general and domain-specific educational context. The presented results outline the further research avenues to validate and implement the presented instrument, more specifically a revision of the copier stance dimension is recommended. Modified BHQ instrument can be potentially used to improve both the pre-service and in-service history teacher trainings. The alignment of the presented evidence with the documented research from other countries sets forth the discussion on positioning epistemic beliefs within the current Czech national curriculum.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    72

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    30

  • Strana od-do

    47-76

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus