Nástroj zjišťující epistemická přesvědčení učitelů v kontextu výuky historie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F22%3A43896919" target="_blank" >RIV/44555601:13410/22:43896919 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/44555601:13430/22:43896919
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1960" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1960</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.1960" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.1960</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nástroj zjišťující epistemická přesvědčení učitelů v kontextu výuky historie
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná výzkumná studie je zaměřena na měření epistemických přesvědčení praktikujících učitelů a studentů učitelství v kontextu výuky historie. Cílem šetření bylo přezkoumat faktorovou strukturu přeloženého nástroj Beliefs about History Questionnaire (BHQ; Maggioni, 2010) adaptovaného na české prostředí. Nástroj vychází z rámců historického myšlení podpořených kognitivními výzkumy zasazených do sociálně konstruktivistického přístupu a výzkumů explicitně usouvztažňujících problematiku epistemických přesvědčení (vývojové modely) ve vyučování dějepisu, historie a vlastivědy. Z výsledků vyplývá, že teoreticky navržené dimenze dotazníku BHQ tvoří psychometricky samostatné faktory. Nástroj dobře rozlišuje dimenze subjektivistického [SS; subjectivist stance] a kriteriálního přístupu [CrS; criterialist stance] k povaze historických znalostí. Naopak dimenze napodobujícího přístupu [CS; copier stance] nedisponuje k povaze historických znalostí přesvědčivé psychometrické vlastnosti. Zjištěné závěry je třeba interpretovat vzhledem k vybrané populaci. Výsledky jsou usouvztažňovány se zahraničními výzkumy jak v doménově obecném kontextu výzkumů epistemických přesvědčení, tak i v doménově specifickém. Na základě uvedených výsledků jsou navrženy potenciální možnosti optimalizace nástroje, především položková úprava napodobujícího přístupu a potenciální možnosti dalších výzkumných směřování. Modifikovaný nástroj disponuje potenciálem k uplatnění jak v pregraduální přípravě studentů učitelství historie (vč. dějepisu a vlastivědy), tak i učitelů z praxe. Na základě předložených výsledků empirického šetření usouvztažněných s výzkumy zahraniční provenience autoři této studie diskutují význam epistemických přesvědčení napříč vzdělávacími stupni.
Název v anglickém jazyce
An instrument measuring epistemological beliefs about history instruction
Popis výsledku anglicky
The presented paper describes instrument Beliefs about History Questionnaire (BHQ; Maggioni, 2010) designed to assess epistemological beliefs of pre-service and in-service history teachers. The developed instrument was based on developmental models of epistemological beliefs that are implemented in the domain of history. The conceptual background of BHQ is based on both the empirical evidence about history thinking sciences, the social constructivists perspectives on learning and the particular empirical studies linking epistemological beliefs and the use of history instructions in classrooms. The current study conducted confirmatory factor analysis (CFA) on BHQ translated and adapted to the Czech educational environment. The results suggest that the three conceptualized BHQ dimensions present qualitatively distinct factors. Specifically, the instrument distinguishes very well the conceptualized the subjectivist (SS) and the criterialist stances (CrS) towards history knowledge. However, the instrument did not manifest methodologically robust properties for the concept of the copier stance dimension (CS). The findings are interpreted within sampled population and other empirical findings in both domain-general and domain-specific educational context. The presented results outline the further research avenues to validate and implement the presented instrument, more specifically a revision of the copier stance dimension is recommended. Modified BHQ instrument can be potentially used to improve both the pre-service and in-service history teacher trainings. The alignment of the presented evidence with the documented research from other countries sets forth the discussion on positioning epistemic beliefs within the current Czech national curriculum.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
47-76
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—