Analytical and numerical investigation of trolleybus vertical dynamics on an artificial test track
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13420%2F09%3A00005364" target="_blank" >RIV/44555601:13420/09:00005364 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Analytical and numerical investigation of trolleybus vertical dynamics on an artificial test track
Popis výsledku v původním jazyce
Two virtual models of the ŠKODA 21 Tr low-floor trolleybus intended for the investigation of vertical dynamic properties during the simulation of driving on an uneven road surface are presented in the article. In order to solve analytically vertical vibrations, the trolleybus model formed by the system of four rigid bodies with seven degrees of freedom coupled by spring-damper elements is used. The influence of the asymmetry of a sprung mass, a linear viscous damping and a general kinematic excitation of wheels are incorporated in the model. The analytical approach to solving the ŠKODA 21 Tr low-floor trolleybus model vibrations is a suitable complement of the model based on a numerical solution. Vertical vibrations are numerically solved on the trolleybus multibody model created in the alaska simulation tool. Both virtual trolleybus models are used for the simulations of driving on the track composed of vertical obstacles. Conclusion concerning the effects of the usage of the linear a
Název v anglickém jazyce
Analytical and numerical investigation of trolleybus vertical dynamics on an artificial test track
Popis výsledku anglicky
Two virtual models of the ŠKODA 21 Tr low-floor trolleybus intended for the investigation of vertical dynamic properties during the simulation of driving on an uneven road surface are presented in the article. In order to solve analytically vertical vibrations, the trolleybus model formed by the system of four rigid bodies with seven degrees of freedom coupled by spring-damper elements is used. The influence of the asymmetry of a sprung mass, a linear viscous damping and a general kinematic excitation of wheels are incorporated in the model. The analytical approach to solving the ŠKODA 21 Tr low-floor trolleybus model vibrations is a suitable complement of the model based on a numerical solution. Vertical vibrations are numerically solved on the trolleybus multibody model created in the alaska simulation tool. Both virtual trolleybus models are used for the simulations of driving on the track composed of vertical obstacles. Conclusion concerning the effects of the usage of the linear a
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F05%2F2371" target="_blank" >GA101/05/2371: Vyšetřování vlivu všeobecné nesymetrie při kmitání soustav tuhých těles prostorově pružně uložených a vázaných - aplikace na kmitání vozidel</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
CD-ROM Proceedings of Extended Abstracts of 25 th Conference with International Participation Computional Mechanics 2009
ISBN
978-80-7043-824-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
—
Název nakladatele
Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Plzeň, hrad Nečtiny, Česká republika
Datum konání akce
9. 11. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—