Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vady u odlévaných automobilových pístů gravitačním litím do kovové formy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13420%2F10%3A00006192" target="_blank" >RIV/44555601:13420/10:00006192 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vady u odlévaných automobilových pístů gravitačním litím do kovové formy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    U automobilových pístů odlévaných gravitačním litím do kovové formy se nejčastěji vyskytuje vada částečného nepropojení vkládaných litinových kroužku se slitinou AlSi12MgCuNi. Při gravitačním lití do kovové formy se do vrchní části pístů zalévá litinovýkroužek a u značné části odlitých pístů nedochází při výrobě k propojení mezi materiálem kroužku a slitinou hliníku. U dodaných vzorků nepropojených litinových kroužků byly po odtržení kroužku od pístu patrné nepravidelné tmavé černé stopy, a to především u vnitřního okraje. Tyto stopy byly identifikované pomoci EDX analýz jako korozní zplodiny vniklé na litinovém kroužku. Tyto korozní zplodiny na povrchu litinového kroužku brání vzájemnému difúznímu propojení s hliníkovou taveninou. V místech, kde nejsou přítomny korozní zplodiny, vzniká souvislá společná difúzní vrstva mezi Al taveninou a Fe materiálem o tloušťce cca 110-130 m.

  • Název v anglickém jazyce

    Defects in Automotive Pistons Made by Gravity Casting into Metal Mould

  • Popis výsledku anglicky

    The defect of a partial disconnection between rings, which are inserted, and an alloy AlSi12MgCuNi is most often found by automotive pistons, which are made by gravity casting into metal molds. The cast iron ring is watered into the top of the pistons during the gravitational casting in metallic form. Link between material of ring and aluminum alloys is not by most pistons. Irregular dark black traces are visible after the separation of piston ring on the supplied samples especially in the internal edges (Figure 1). These tracks were identified by EDX analysis as corrosion products, which originated on the iron ring. These corrosive products prevent the diffuse link with the aluminum melt. Continuous diffuse layer between the Al melt and Fe material isthere, where is the absence of corrosive products (thickness of about 110-130 m).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JG - Hutnictví, kovové materiály

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hutnické listy

  • ISSN

    0018-8069

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    LXIII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus