Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Measurement of a Vibration on a Robotic Vehicle

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13420%2F22%3A43897282" target="_blank" >RIV/44555601:13420/22:43897282 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.mdpi.com/1424-8220/22/22/8649" target="_blank" >https://www.mdpi.com/1424-8220/22/22/8649</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3390/s22228649" target="_blank" >10.3390/s22228649</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Measurement of a Vibration on a Robotic Vehicle

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article deals with the design and construction of a robotic vehicle. The first partof the paper focuses on the selection of suitable variants for the robotic vehicle arrangement, i.e.,frame, electric motors with gearboxes, wheels, steering and accumulators. Based on the selection ofindividual components, the robotic vehicle was built. An important part of the robotic vehicle was thedesign of the suspension of the front wheels. The resulting shape of the springs was experimentallydeveloped from several design variants and subsequently produced by an additive manufacturingprocess. The last part of article is devoted to the experimental measurement of the accelerationtransfer to the upper part of the frame during the passage of the robotic vehicle over differentlyarranged obstacles. Experimental measurements measured the accelerations that are transferredto the top of the robotic vehicle frame when the front wheels of the vehicle cross over the obstacle(obstacles). The maximum acceleration values are 0.0588 m/s2 in the x-axis, 0.0149 m/s2 in the y-axisand 0.5755 m/s2 in the z-axis. This experimental solution verifies the stiffness of the designed frameand the damping effect of the selected material of the designed springs on the front wheels of therobotic vehicle.

  • Název v anglickém jazyce

    Measurement of a Vibration on a Robotic Vehicle

  • Popis výsledku anglicky

    This article deals with the design and construction of a robotic vehicle. The first partof the paper focuses on the selection of suitable variants for the robotic vehicle arrangement, i.e.,frame, electric motors with gearboxes, wheels, steering and accumulators. Based on the selection ofindividual components, the robotic vehicle was built. An important part of the robotic vehicle was thedesign of the suspension of the front wheels. The resulting shape of the springs was experimentallydeveloped from several design variants and subsequently produced by an additive manufacturingprocess. The last part of article is devoted to the experimental measurement of the accelerationtransfer to the upper part of the frame during the passage of the robotic vehicle over differentlyarranged obstacles. Experimental measurements measured the accelerations that are transferredto the top of the robotic vehicle frame when the front wheels of the vehicle cross over the obstacle(obstacles). The maximum acceleration values are 0.0588 m/s2 in the x-axis, 0.0149 m/s2 in the y-axisand 0.5755 m/s2 in the z-axis. This experimental solution verifies the stiffness of the designed frameand the damping effect of the selected material of the designed springs on the front wheels of therobotic vehicle.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sensors

  • ISSN

    1424-8220

  • e-ISSN

    1424-8220

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    22

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    1-25

  • Kód UT WoS článku

    000887654100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85142683903