Výchova, umění a svoboda v myšlení Jana Patočky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F13%3A43885806" target="_blank" >RIV/44555601:13430/13:43885806 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výchova, umění a svoboda v myšlení Jana Patočky
Popis výsledku v původním jazyce
Překládaný text představuje pokus spojit Patočkovu filosofii výchovy a filosofii umění. Klíčem k porozumění Patočkovu myšlení věnovanému výchově a umění je podle našeho názoru téma lidské svobody. Motiv svobody prochází Patočkovou filosofií jako červenánit, naším úkolem tedy bude vyložit Patočkovo promýšlení výchovy a umění z motivu svobody. O umění Jan Patočka hovoří jako o místě svobody par excellence. Svoboda je přitom podle něj vlastním cílem výchovy. Proto chceme upozornit na důležitou a nezastupitelnou roli umění ve výchově a vzdělání. V prvé a druhé části práce se zabýváme problematikou výchovy. Vycházíme zde z Patočkovy koncepce "otevřené" a "uzavřené duše", která dovoluje přistupovat k problémům výchovy ze specifické diference pojmů formace aformování. Následně se zabýváme povahou vztahu vychovatele a vychovávaného, přičemž problematizujeme metodické postupy pedagogiky ovlivněné pozitivistickým ideovým založením a pojmovým aparátem psychologie a sociologie. Ve třetí části te
Název v anglickém jazyce
Thoughts on Education, Art and Freedom in Jan Patočka's Work
Popis výsledku anglicky
The author tries put together Jan Patočka's philosophy of education and philosophy of art. The author shows how to comprehend Jan Patočka's thoughts on education and art. She suggests that Patočka considers the freedom to be the "telos" of both. In the first part Šárka Slaninová deals with the issue of education. The author elaborates Patočka's conceptions of the so called "open soul" and "close soul" which allows to analyze the problems of education through two different significances of the word "formation". Jan Patočka's philosophy of education represents an effort to interpret this field of man's activity in ontological context. Inspired by Comenius, Patočka proposes the concept of so called :open "soul" and explains its importance for Patočka's contemporaries. In this context, he talks about the so-called "turn-around pedagogy". This pedagogy, based on the theory of "open soul", assumes the fundamental openness of man toward the world and toward the being. This openness manifests
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Nepředmětné výzvy české filosofie. K myšlení Ladislava Hejdánka
ISBN
978-80-7414-621-3
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
267-280
Počet stran knihy
430
Název nakladatele
Filozofická fakulta UJEP
Místo vydání
Ústí nad Labem
Kód UT WoS kapitoly
—