Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výchova, umění a svoboda v myšlení Jana Patočky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F13%3A43885806" target="_blank" >RIV/44555601:13430/13:43885806 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výchova, umění a svoboda v myšlení Jana Patočky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Překládaný text představuje pokus spojit Patočkovu filosofii výchovy a filosofii umění. Klíčem k porozumění Patočkovu myšlení věnovanému výchově a umění je podle našeho názoru téma lidské svobody. Motiv svobody prochází Patočkovou filosofií jako červenánit, naším úkolem tedy bude vyložit Patočkovo promýšlení výchovy a umění z motivu svobody. O umění Jan Patočka hovoří jako o místě svobody par excellence. Svoboda je přitom podle něj vlastním cílem výchovy. Proto chceme upozornit na důležitou a nezastupitelnou roli umění ve výchově a vzdělání. V prvé a druhé části práce se zabýváme problematikou výchovy. Vycházíme zde z Patočkovy koncepce "otevřené" a "uzavřené duše", která dovoluje přistupovat k problémům výchovy ze specifické diference pojmů formace aformování. Následně se zabýváme povahou vztahu vychovatele a vychovávaného, přičemž problematizujeme metodické postupy pedagogiky ovlivněné pozitivistickým ideovým založením a pojmovým aparátem psychologie a sociologie. Ve třetí části te

  • Název v anglickém jazyce

    Thoughts on Education, Art and Freedom in Jan Patočka's Work

  • Popis výsledku anglicky

    The author tries put together Jan Patočka's philosophy of education and philosophy of art. The author shows how to comprehend Jan Patočka's thoughts on education and art. She suggests that Patočka considers the freedom to be the "telos" of both. In the first part Šárka Slaninová deals with the issue of education. The author elaborates Patočka's conceptions of the so called "open soul" and "close soul" which allows to analyze the problems of education through two different significances of the word "formation". Jan Patočka's philosophy of education represents an effort to interpret this field of man's activity in ontological context. Inspired by Comenius, Patočka proposes the concept of so called :open "soul" and explains its importance for Patočka's contemporaries. In this context, he talks about the so-called "turn-around pedagogy". This pedagogy, based on the theory of "open soul", assumes the fundamental openness of man toward the world and toward the being. This openness manifests

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Nepředmětné výzvy české filosofie. K myšlení Ladislava Hejdánka

  • ISBN

    978-80-7414-621-3

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    267-280

  • Počet stran knihy

    430

  • Název nakladatele

    Filozofická fakulta UJEP

  • Místo vydání

    Ústí nad Labem

  • Kód UT WoS kapitoly