K možnostem stylistického hodnocení jazykových prostředků v mluvených projevech učitelů základních škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F20%3A43895479" target="_blank" >RIV/44555601:13430/20:43895479 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=475" target="_blank" >https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=475</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K možnostem stylistického hodnocení jazykových prostředků v mluvených projevech učitelů základních škol
Popis výsledku v původním jazyce
V předkládané studii autor zkoumá funkce mluveného jazyka v českých školách. Za tímto účelem využívá systém klasifikace jazykových prostředků navržený J. Homoláčem a K. Mrázkovou. Tento systém je založen na porozumění české jazykové situaci jako realizaci dvou základních komunikačních oblastí: (1) oblasti běžného dorozumívání a (2) oblasti realizace vyšších komunikačních cílů. Data předložené studie tvoří 31 zvukových nahrávek vyučovacích hodin ve třídách žáků druhého stupně českých škol: účastníci byli čtyři učitelé a jejich žáci (ve věku od 11 do 15 let). Tento materiál byl popsán s využitím následujících kritérií: (1) každodenní komunikace nebo institucionální komunikace, (2) pozice jazykového prostředku na ose stylově vysoký, nízký a střední, (3) expresivita, (4) užití jazykového prostředky typicky v Čechách nebo na Moravě. Analýza ukázala, že stylistická klasifikace jazykových prostředků v těchto mluvených projevech by měla spíše reflektovat kritéria vyvozená z popisu komunikačních situací než z příslušnosti prostředků k strukturním varietám (spisovná a obecná čeština).
Název v anglickém jazyce
On the stylistic classification of linguistic items in spoken discourses of basic school teachers
Popis výsledku anglicky
In the present study, the author seeks to explore features peculiar to spoken language in Czech schools. For this purpose, the system of stylistic classification of linguistic items proposed by J. Homoláč and K. Mrázková is used. This system is based on an understanding of the Czech language situation as consisting of two basic sets of communicative situations: (1) everyday communication and (2) the realization of higher communicative aims. Data for the present study comprised 31 audio-recordings of classes in grades 6-9 conducted in Czech schools: the participants were 4 teachers and their pupils (aged 11-15). This material was described using the following criteria: (1) everyday communication or institutional communication, (2) the position of the linguistic item on the axis of high, medium and low style, (3) expressiveness of the linguistic item, (4) typically Bohemian or Moravian use. The analysis shows that the stylistic classification of linguistic items in these spoken texts should reflect criteria derived from the description of communication situations rather than their link to structural varieties of Czech (Standard Czech or Common Czech).
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovo a slovesnost
ISSN
0037-7031
e-ISSN
—
Svazek periodika
81
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
34
Strana od-do
31-64
Kód UT WoS článku
000521638300002
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85083206354