Edukační intervence osob s Alzheimerovou nemocí s podporou sociální adaptability v kontextu komprehenzivní rehabilitace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897960" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897960 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Edukační intervence osob s Alzheimerovou nemocí s podporou sociální adaptability v kontextu komprehenzivní rehabilitace
Popis výsledku v původním jazyce
Stěejním tématem předloené monografie je ucelený přístup speciální pedagogiky a ergoterapie se zaměřením na osoby s diagnostikovanou demencí při Alzheimerově nemocí. Vycházíme z teoretických východisek, která reflektuje Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN-10.revize). Cílem práce bylo zjistit, jaký vliv má součinnost speciálněpedagogické intervence a ergoterapeutické intervence na změnu úrovně kognitivních funkcí a běných denních činností (sociální adaptability) u testovaných probandů experimentální skupiny v komparaci s probandy kontrolní skupiny.Zpracování předloené práce odpovídá tradičnímu způsobu, tj. prezentujeme nejprve teoretickou část a následně část empirickou. Praktická část v logické návaznosti začíná nejdříve obecnými teoretickými východisky a následně pokračuje speciální částí teoretických východisek. V obecné části teoretických východisek vycházíme z aktuálních témat reflektujících problematiku 21. století. V první řadě popisujeme problematiku spojenou se stárnutím a stářím s ohledem na kognitivní funkce a polymorbiditu v seniorském věku. Nedílnou součástí je také nástin podpory zdraví a péče o seniory s ohledem na aktuální vědní poznatky. V obecné rovině se také pohybujeme v případě deskripce syndromu demence.Kromě prevalence a klasifikace demencí povaujeme za důleitou podkapitolu, která se týká diagnostiky demence z pohledu pomáhajících profesí. V této kapitole prezentujeme v praxi vyuívané standardizované testy, které hodnotí deficit kognitivních funkcí nebo funkční míru nezávislosti daného jedince. Pro potřeby praxe jsou zde uvedeny také symptomy spojené s poruchami kognitivních funkcí a popis samotné Alzheimerovy nemoci.Ve speciální části teoretických východisek a na základě analýzy tuzemských a zahraničních zdrojů definujeme komprehenzivní rehabilitaci a její stěejní sloky s ohledem na zvolenou problematiku předloené práce. Mezi tyto sloky řadíme sloku léčebnou, sociální a edukační. Následně popisujeme samotnou kognitivní rehabilitaci, kde za analýzy řady studií povaujeme právě kognitivní rehabilitaci za nedílnou součást komprehenzivní rehabilitace. Její potenciál také vnímáme v aplikaci speciálněpedagogické intervence u jedinců s různým typem mentálního postiení, nejen demence jako takové. Výstupem teoretické části je tak poukázání na globální problém stárnoucí populace s častěji se vyskytující určitou formou demence a moností rehabilitačně-edukačních přístupů. Empirická část práce je věnována vybraným intervenčním přístupům, které kombinují speciálněpedagogické a ergoterapeutické přístupy. Pohybujeme se ve dvou základních interpretačních rovinách, a to v rovině kognitivních funkcí a v rovině zvládání běných denních činností, tj. sociální adaptability. Na zvolenou problematiku nahlííme z pohledu pomáhajících profesí.Výzkumné šetření bylo realizováno kvantitativní metodologií. Vyuili jsme řízeného experimentu s kvótním výběrem probandů, kteří odpovídali předem stanoveným relevantním znakům. V experimentu bylo osloveno na 120 probandů, avšak do samotné analýzy postoupilo pouze 30 probandů experimentální skupiny a 30 probandů kontrolní skupiny. Důvodem byla primárně nechuť pravidelně spolupracovat, popř. zdravotní komplikace, které omezily námi stanovenou pravidelnou intervenci. Jeliko jsme chtěli prokázat vliv této intenzivní terapie, bylo do analýzy dat zapojeno pouze tolik probandů, kteří naplňovali daná kritéria. V první rovině jsme se zaměřili na testování za aplikace standardizovaného Addenbrookského kognitivního testu a v případě druhé roviny jsme se zaměřili na aplikaci standardizovaného Barthel indexu. Tento test hodnotil funkční míru nezávislosti, tj. sociální adaptabilitu daných probandů.Z výsledků a následné interpretace dat jsme došli k těmto závěrům. Experimentální skupina dosahovala ve sledovaných kontrastech bodového zlepšení. U experimentální skupiny byly zjištěny signifikantní rozdíly, které přijímají námi zvolené hypotézy. V případě kontrolní skupiny byly takté prokázány v daných kontrastech signifikantní rozdíly, avšak především ve stagnaci v rámci výsledků daných testů, popř. s bodovým zhoršením ve sledovaných oblastech.V tomto případě se námi zvolená intervence prokázala jako přínosná pro experimentální skupinu. Na základě těchto zjištění jsme formulovali závěry a doporučení pro praxi s ohledem na pomáhající profese. Tyto závěry přinášejí zjištění odkazující na monou kooperaci speciální pedagogiky a ergoterapie nejen v teoretické, ale také v praktické rovině. Právě v těchto rovinách jsme se snaili daná zjištění interpretovat, a nabídnout tak ucelené přístupy v řešení problematiky jedinců s diagnózou demence.
Název v anglickém jazyce
Educational intervention for people with Alzheimer's disease with support for social adaptability in the context of compensatory rehabilitation
Popis výsledku anglicky
The central theme of the present monograph is a comprehensive approach of special education and occupational therapy with a focus on persons diagnosed with dementia in Alzheimer's disease. We start from the theoretical background reflected in the International Classification of Diseases (ICD-10th revision). The aim of the study was to investigate the effect of the interaction of special education intervention and occupational therapy intervention on the change in the level of cognitive functions and activities of daily living (social adaptability) in the experimental group probands in comparison with the control group probands.The processing of the presented work follows the traditional way, i.e. we present first the theoretical part and then the empirical part. The practical part in logical continuity starts first with general theoretical background and then continues with the special part of the theoretical background. The general part of the theoretical background is based on current topics reflecting the 21st century. First, we describe issues related to aging and old age with respect to cognitive function and polymorbidity in the elderly. An outline of health promotion and care for the elderly with respect to current scientific knowledge is also an integral part. A general description of the dementia syndrome is also included.In addition to the prevalence and classification of dementia, we consider important the subsection concerning the diagnosis of dementia from the perspective of the helping professions. In this chapter, we present standardized tests used in practice that assess cognitive deficits or functional independence of a given individual. For practice purposes, symptoms associated with cognitive impairment and a description of Alzheimer's disease itself are also presented.In a special part of the theoretical background and on the basis of the analysis of domestic and foreign sources we define the compensatory rehabilitation and its key components with regard to the chosen issue of the present work. These components include the therapeutic, social and educational components. Subsequently, we describe cognitive rehabilitation itself, where we consider cognitive rehabilitation to be an integral part of compensatory rehabilitation based on the analysis of a number of studies. We also perceive its potential in the application of special educational intervention in individuals with different types of intellectual disability, not only dementia per se. Thus, the theoretical part of the thesis points out the global problem of the ageing population with a more frequent occurrence of a certain form of dementia and the possibilities of rehabilitation-educational approaches. The empirical part of the thesis is devoted to selected intervention approaches that combine special-educational and occupational therapy approaches. We move in two basic interpretative levels, namely in the level of cognitive functions and in the level of coping with everyday activities, i.e. social adaptability. We look at the chosen issue from the perspective of the helping professions.The research investigation was carried out using a quantitative methodology. We used a controlled experiment with a quota selection of probands who corresponded to the predetermined relevant characteristics. In the experiment, 120 probands were approached, but only 30 probands of the experimental group and 30 probands of the control group proceeded to the actual analysis. This was primarily due to a reluctance to cooperate regularly or health complications that limited the regular intervention we established. Since we wanted to demonstrate the effect of this intensive therapy, only as many probands who met the criteria were included in the data analysis. For the first plane, we focused on testing using the standardized Addenbrooke's Cognitive Test, and for the second plane, we focused on applying the standardized Barthel Index. This test assessed a functional measure of independence, i.e., the social adaptability of the probands in question.From the results and the subsequent interpretation of the data we came to the following conclusions. The experimental group achieved a point improvement in the contrasts studied. Significant differences were found in the experimental group, accepting our chosen hypotheses. In the case of the control group, significant differences were also found in the contrasts, but mainly in the stagnation in the results of the given tests, or with a point deterioration in the observed areas.In this case, our chosen intervention proved to be beneficial for the experimental group. Based on these findings, we formulated conclusions and recommendations for practice with respect to the helping professions. These conclusions provide findings referring to a possible cooperation between special education and occupational therapy not only in theoretical but also in practical terms. It is on these levels that we have tried to interpret the findings and thus offer comprehensive approaches in dealing with individuals diagnosed with dementia.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7561-425-4
Počet stran knihy
224
Název nakladatele
Pedagogická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Místo vydání
České Budějovice
Kód UT WoS knihy
—