Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Literary Education in Czech Schools

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897978" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897978 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://bohemistyka.pl/articles/download/13c299eb-919d-451a-9547-40460d3683b0.pdf" target="_blank" >https://bohemistyka.pl/articles/download/13c299eb-919d-451a-9547-40460d3683b0.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14746/bo.2023.3.10" target="_blank" >10.14746/bo.2023.3.10</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Literary Education in Czech Schools

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The authors of the paper introduce the readers to the context of the literary education in Czech schools. In Czech milieu were hold many polemic discussions, that are known at least since the year 1890. Into that discussions were involved big personalities of conterporary cultural live, among others Hubert Gordon Schauer, František Krejčí, Jaroslav Vlček, Otakar Hostinský, Vilém Mathesius and Jan Mukařovský. In many cases thay evaluated teaching of literature as distant from the life of a young generation, too historically oriented, and pointed out its deficient connection with aesthetics of a literary work. They held against excessive memorization as contrary to the little emphasis put on reading and analysis of literary work. The authors of the paper are strongly convinced that even after more than 130 years of polemic discussions about the form of literary education and a series of reforms (which cannot even be taken into account because it is not clear where one reform ends and another begins), the real curriculum of literary education has not fundamentally changed.

  • Název v anglickém jazyce

    Literary Education in Czech Schools

  • Popis výsledku anglicky

    The authors of the paper introduce the readers to the context of the literary education in Czech schools. In Czech milieu were hold many polemic discussions, that are known at least since the year 1890. Into that discussions were involved big personalities of conterporary cultural live, among others Hubert Gordon Schauer, František Krejčí, Jaroslav Vlček, Otakar Hostinský, Vilém Mathesius and Jan Mukařovský. In many cases thay evaluated teaching of literature as distant from the life of a young generation, too historically oriented, and pointed out its deficient connection with aesthetics of a literary work. They held against excessive memorization as contrary to the little emphasis put on reading and analysis of literary work. The authors of the paper are strongly convinced that even after more than 130 years of polemic discussions about the form of literary education and a series of reforms (which cannot even be taken into account because it is not clear where one reform ends and another begins), the real curriculum of literary education has not fundamentally changed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bohemistyka

  • ISSN

    1642-9893

  • e-ISSN

    16429893

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    465-476

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85174056773