Postoje a self-efficacy učitelů základních škol ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání: psychometrická analýza zahraničních dotazníků (AIS, ITICS, TEIP) a jejich adaptace do českého prostředí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43898034" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43898034 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Postoje a self-efficacy učitelů základních škol ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání: psychometrická analýza zahraničních dotazníků (AIS, ITICS, TEIP) a jejich adaptace do českého prostředí
Popis výsledku v původním jazyce
V mezinárodním kontextu se pro účely měření postojů (Attitudes Towards Inclusion; AIS a Intention to Teach in Inclusive Classroom; ITICS) a self-efficacy učitelů ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání (IV) (Teacher Efficacy for Inclusive Practices; TEIP) vyuívají standardizované nástroje. Příspěvek prezentuje výsledky psychometrické analýzy/adaptace těchto nástrojů do českého prostředí, která byla uskutečněna na vzorku 1456 učitelů z celkem 140 základních škol (ZŠ). Analýzy prokázaly, e kromě ITICS mají české verze nástrojů totonou faktorovou strukturu a vysokou reliabilitu jako originální anglické škály. Testovaná invariance navíc prokazuje, e nástroje v českých podmínkách měří zamýšlené konstrukty (postoje, self-efficacy) ve vztahu k IV. Na základě získaných výsledků lze proto doporučit české verze dotazníků k dalšímu vyuití v praxi.
Název v anglickém jazyce
Attitudes and self-efficacy of primary school teachers in relation to inclusive education: A psychometric analysis of the AIS, ITICS, and TEIP questionnaires and their adaptation to the Czech environment
Popis výsledku anglicky
In the international context, in relation to inclusive education (IE), the standardized instruments Attitudes Towards Inclusion (AIS) and Intention to Teach in Inclusive Classroom (ITICS) are used to measure attitudes, and teacher self-efficacy is measured by the questionnaire Teacher Efficacy for Inclusive Practices (TEIP). This paper presents the results of a psychometric analysis/adaptation of these instruments to the Czech environment which was carried out on a sample of 1,456 teachers from a total of 140 primary schools. The analyses have shown that the Czech versions of the AIS and TEIP have the same factor structure as well as the same high reliability as the original English scales, while the ITICS did not. In addition, the tested invariance proves that in Czech conditions all three instruments measure the intended constructs (attitudes, self-efficacy) in relation to IE. Based on the obtained results, the Czech versions of all of the questionnaires can be recommended for further use in practice.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník příspěvků XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání
ISBN
978-80-280-0359-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
284-287
Název nakladatele
Masarykova univerzita v Brně
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Ústí nad Labem
Datum konání akce
5. 9. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—