Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Postoje a self-efficacy učitelů základních škol ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání: psychometrická analýza zahraničních dotazníků (AIS, ITICS, TEIP) a jejich adaptace do českého prostředí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43898034" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43898034 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Postoje a self-efficacy učitelů základních škol ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání: psychometrická analýza zahraničních dotazníků (AIS, ITICS, TEIP) a jejich adaptace do českého prostředí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V mezinárodním kontextu se pro účely měření postojů (Attitudes Towards Inclusion; AIS a Intention to Teach in Inclusive Classroom; ITICS) a self-efficacy učitelů ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání (IV) (Teacher Efficacy for Inclusive Practices; TEIP) vyuívají standardizované nástroje. Příspěvek prezentuje výsledky psychometrické analýzy/adaptace těchto nástrojů do českého prostředí, která byla uskutečněna na vzorku 1456 učitelů z celkem 140 základních škol (ZŠ). Analýzy prokázaly, e kromě ITICS mají české verze nástrojů totonou faktorovou strukturu a vysokou reliabilitu jako originální anglické škály. Testovaná invariance navíc prokazuje, e nástroje v českých podmínkách měří zamýšlené konstrukty (postoje, self-efficacy) ve vztahu k IV. Na základě získaných výsledků lze proto doporučit české verze dotazníků k dalšímu vyuití v praxi.

  • Název v anglickém jazyce

    Attitudes and self-efficacy of primary school teachers in relation to inclusive education: A psychometric analysis of the AIS, ITICS, and TEIP questionnaires and their adaptation to the Czech environment

  • Popis výsledku anglicky

    In the international context, in relation to inclusive education (IE), the standardized instruments Attitudes Towards Inclusion (AIS) and Intention to Teach in Inclusive Classroom (ITICS) are used to measure attitudes, and teacher self-efficacy is measured by the questionnaire Teacher Efficacy for Inclusive Practices (TEIP). This paper presents the results of a psychometric analysis/adaptation of these instruments to the Czech environment which was carried out on a sample of 1,456 teachers from a total of 140 primary schools. The analyses have shown that the Czech versions of the AIS and TEIP have the same factor structure as well as the same high reliability as the original English scales, while the ITICS did not. In addition, the tested invariance proves that in Czech conditions all three instruments measure the intended constructs (attitudes, self-efficacy) in relation to IE. Based on the obtained results, the Czech versions of all of the questionnaires can be recommended for further use in practice.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sborník příspěvků XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání

  • ISBN

    978-80-280-0359-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    284-287

  • Název nakladatele

    Masarykova univerzita v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Ústí nad Labem

  • Datum konání akce

    5. 9. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku