Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Miskoncepce týkající se animismu aneb je atom živý?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F20%3A43895563" target="_blank" >RIV/44555601:13440/20:43895563 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/100" target="_blank" >http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/100</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2020.3.3" target="_blank" >10.14712/25337556.2020.3.3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Miskoncepce týkající se animismu aneb je atom živý?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Atom je pojem, se kterým se žáci setkávají jak ve fyzice, tak v chemii. Obtížnost výuky tohoto pojmu spočívá v tom, že jde o značně abstraktní konstrukt. Při výuce pojmu atom proto učitelé používají různé modely, analogie a metafory, ale i různá antropomorfní vyjádření. Žáci si však často vytvářejí své vlastní modely a jejich představy se tak mohou značně lišit od představy atomu, kterou se jim jejich učitelé snaží zprostředkovat. Náš příspěvek je zaměřen na jednu z nejrozšířenějších miskoncepcí, kterou je animismus, tj. představu, že atom je živý (má vlastnosti živých organismů). Četnost výskytu této miskoncepce ilustrujeme na příkladu výzkumu představ o atomech, který jsme provedli v České republice. Účastnili se ho žáci 9. ročníků z šesti základních škol a jedné kvarty víceletého gymnázia a také studenti učitelství pro 1. stupeň základní školy a studenti bakalářských dvouoborových a jednooborových studií z několika českých univerzit. Ke zjišťování představ žáků a studentů jsme použili test, do jehož jednotlivých položek byly zahrnuty nejčastější miskoncepce v oblasti atomistiky. V příspěvku podrobně komentujeme výsledky, které jsme získali na základě odpovědí respondetů na dvě testové položky, jež se týkaly animismu. Náš výzkum ukázal, že zejména žáci základních škol a také budoucí učitelé pro 1. stupeň základní školy mají mnoho chybných představ o atomu spojených s animismem. Mnoho z těchto miskoncepcí souvisí velmi pravděpodobně s tím, že žáci i studenti zaměňují atomy a buňky a často také atomy a molekuly. Mezi nejrozšířenější miskoncepce patří představa, že když živočich zemře, atomy se rozštěpí na jednodušší části a ty pak vytvoří nové atomy, a také představa, že atomy přestanou existovat, jakmile se živočich rozloží.

  • Název v anglickém jazyce

    Misconceptions Concerning Animism, or, the Atom is Alive?

  • Popis výsledku anglicky

    Atom is a concept that students meet with in both physics and chemistry. The difficulty of the explication of this concept is that it is a highly abstract construct. Teachers use different models, analogies and metaphors during the interpreting of this concept as well as various anthropomorphic formulations. However, pupils often create their own models in their minds and their ideas may differ considerably from the idea of the atom that their teachers have. The aim of this paper is to present one of the most common misconceptions, that is animism, i.e. the idea that an atom is alive (it has the characteristics of living organisms). The frequency of occurrence of these misconceptions associated with animism is illustrated on the example of research of the ideas about atoms that we carried out in the Czech Republic on a set of pupils from one fourth grade of an eight-year secondary grammar school and from six classes of the ninth grade from lower secondary schools as well as on a set of pre-service primary student teachers and bachelor students of natural sciences from several Czech universities. All participants of this study were quizzed on their understanding of the concept of an atom using a one-tier diagnostic test which included some of the most common misconceptions about atoms that have been identified in foreign education research. In this paper we comment in detail on the results obtained from respondents&apos; answers to two test items that were related to animism. Our research has shown that especially pupils from lower secondary schools and also pre-service primary student teachers have many misconceptions about the atom associated with animism. Many of them are most likely related to the fact that pupils and students confuse atoms and cells and often atoms and molecules too. The most widespread misconceptions include the idea, when an animate being dies, the atoms cleave to simpler parts and those then create new atoms, and the idea, that atoms cease to exist once an animate being decomposes.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Biologie. Chemie. Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    21-33

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus