Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Venkovská základní škola: rozmanitost typů v různorodých venkovech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F22%3A43896913" target="_blank" >RIV/44555601:13440/22:43896913 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/44555601:13410/22:43897555 RIV/00216208:11310/22:10436850

  • Výsledek na webu

    <a href="https://geografie.cz/127/1/0075/" target="_blank" >https://geografie.cz/127/1/0075/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.37040/geografie2022127010075" target="_blank" >10.37040/geografie2022127010075</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Venkovská základní škola: rozmanitost typů v různorodých venkovech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem článku je diskutovat podmínky územní organizace základního školství na českém venkově a ověřit, zda existuje souvislost mezi různými typy venkovských škol a odlišnými typy venkova. Venkovské školy jsou totiž obvykle vnímány v protikladu ke školám městským jako homogenní soubor, kterému jsou přisuzovány určité souhrnné vlastnosti. A to i přesto, že venkovské školy a jejich problémy jsou velmi rozmanité. V článku je proto porovnána typologie obcí podle charakteristik základního školství vystihující rozmanitost podmínek fungování venkovských škol s typologií obcí podle jejich sociálních a kulturních charakteristik. Na základě tří ukazatelů popisujících hlavní vlastnosti školské sítě ? počet škol v obci, průměrná naplněnost jejich udávané kapacity a rozloha území, které v průměru připadá na jednu školu ? bylo vymezeno jedenáct typů obcí. Mezi typologiemi byla zjištěna statisticky významná souvislost. Venkovské školy tak nelze vnímat jako vnitřně homogenní skupinu institucí s převážně podobnými charakteristikami. Problémy, kterým venkovské školy musejí čelit při svém fungování, totiž úzce souvisí se širšími společenskými, kulturními a ekonomickými charakteristikami oblastí, v nichž se nacházejí.

  • Název v anglickém jazyce

    Rural elementary school: Variability of types in a diverse countryside

  • Popis výsledku anglicky

    The article aims to discuss conditions of spatial organization of elementary schools in the Czech countryside and to validate whether there is any relation between the different types of rural schools and the diverse types of rural areas. Usually, rural schools are perceived in contrast to urban schools as a homogenous group of institutions with common characteristics. Even though rural schools and their problems are very diverse. The article thus compares the typology of municipalities according to data about elementary schools with the typology of municipalities according to its societal and cultural characteristics. On the basis of three indicators describing main characteristics of the school network ? the number of elementary schools in a municipality, their average utilization of the maximum reported capacity, the average extent of area serviced by the school ? eleven types of municipalities were identified. Statistically significant connections were proved between the two typologies. Rural schools thus should not be assessed as internally homogenous group of institutions with broadly common characteristics. Because problems that rural schools face during their existence reflect wider societal, cultural and economic conditions of areas in which they are located.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50701 - Cultural and economic geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-18545S" target="_blank" >GA20-18545S: Žádané školy: Podmínky volby základní školy ve venkovském prostoru</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Geografie

  • ISSN

    1212-0014

  • e-ISSN

    1212-0014

  • Svazek periodika

    127

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    75-98

  • Kód UT WoS článku

    000766240700004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85128091063