Venkovská základní škola: rozmanitost typů v různorodých venkovech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F22%3A43896913" target="_blank" >RIV/44555601:13440/22:43896913 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/44555601:13410/22:43897555 RIV/00216208:11310/22:10436850
Výsledek na webu
<a href="https://geografie.cz/127/1/0075/" target="_blank" >https://geografie.cz/127/1/0075/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.37040/geografie2022127010075" target="_blank" >10.37040/geografie2022127010075</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Venkovská základní škola: rozmanitost typů v různorodých venkovech
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je diskutovat podmínky územní organizace základního školství na českém venkově a ověřit, zda existuje souvislost mezi různými typy venkovských škol a odlišnými typy venkova. Venkovské školy jsou totiž obvykle vnímány v protikladu ke školám městským jako homogenní soubor, kterému jsou přisuzovány určité souhrnné vlastnosti. A to i přesto, že venkovské školy a jejich problémy jsou velmi rozmanité. V článku je proto porovnána typologie obcí podle charakteristik základního školství vystihující rozmanitost podmínek fungování venkovských škol s typologií obcí podle jejich sociálních a kulturních charakteristik. Na základě tří ukazatelů popisujících hlavní vlastnosti školské sítě ? počet škol v obci, průměrná naplněnost jejich udávané kapacity a rozloha území, které v průměru připadá na jednu školu ? bylo vymezeno jedenáct typů obcí. Mezi typologiemi byla zjištěna statisticky významná souvislost. Venkovské školy tak nelze vnímat jako vnitřně homogenní skupinu institucí s převážně podobnými charakteristikami. Problémy, kterým venkovské školy musejí čelit při svém fungování, totiž úzce souvisí se širšími společenskými, kulturními a ekonomickými charakteristikami oblastí, v nichž se nacházejí.
Název v anglickém jazyce
Rural elementary school: Variability of types in a diverse countryside
Popis výsledku anglicky
The article aims to discuss conditions of spatial organization of elementary schools in the Czech countryside and to validate whether there is any relation between the different types of rural schools and the diverse types of rural areas. Usually, rural schools are perceived in contrast to urban schools as a homogenous group of institutions with common characteristics. Even though rural schools and their problems are very diverse. The article thus compares the typology of municipalities according to data about elementary schools with the typology of municipalities according to its societal and cultural characteristics. On the basis of three indicators describing main characteristics of the school network ? the number of elementary schools in a municipality, their average utilization of the maximum reported capacity, the average extent of area serviced by the school ? eleven types of municipalities were identified. Statistically significant connections were proved between the two typologies. Rural schools thus should not be assessed as internally homogenous group of institutions with broadly common characteristics. Because problems that rural schools face during their existence reflect wider societal, cultural and economic conditions of areas in which they are located.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50701 - Cultural and economic geography
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-18545S" target="_blank" >GA20-18545S: Žádané školy: Podmínky volby základní školy ve venkovském prostoru</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografie
ISSN
1212-0014
e-ISSN
1212-0014
Svazek periodika
127
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
75-98
Kód UT WoS článku
000766240700004
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85128091063