Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Horské silnice v Česku ve 30. letech 20. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F24%3A43898565" target="_blank" >RIV/44555601:13440/24:43898565 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://drive.google.com/file/d/1eh5xloh5NtCKnnUeYP2Q5yXxVwI5jQkN/view" target="_blank" >https://drive.google.com/file/d/1eh5xloh5NtCKnnUeYP2Q5yXxVwI5jQkN/view</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Horské silnice v Česku ve 30. letech 20. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ji v počátcích automobilismu vznikl nový typ turistiky ? autoturistika. V souvislosti s přizpůsobováním silniční sítě motorizované dopravě se začaly i v českých zemích prosazovat dva nové druhy komunikací ? dálnice a horské silnice. V USA ji od počátku 20. století vznikaly v horách a národních parcích scénické parkways (např. Blue Ridge Parkway) a v alpských zemích alpské vyhlídkové silnice (např. Großglockner Hochalpenstraße dokončená roku 1935). Tyto komunikace slouily motorizovaným turistům, kteří mohli během jízdy pozorovat atraktivní a proměnlivá panoramata horské krajiny. Tato inovace se s určitým zpoděním dostala do českých zemí, kde bylo zamýšleno, projektováno a realizováno několik horských silnic. Jejich budování dosáhlo vrcholu v polovině 30. let 20. století, poté byl slibný vývoj přerušen politickými událostmi let 1938?1939. Příspěvek je zaměřen na tři postavené horské silnice. V západních Krkonoších vznikla v letech 1931?1936 Masarykova horská silnice, která se stala nejvýše poloenou silnicí v tehdejším Československu. Ve skalnaté a lesnaté krajině Kokořínska byla ve stejném roce otevřena silnice dr. Edvarda Beneše s architektonickými prvky v historizujícím stylu. V Beskydech byla v letech 1932?1937 postavena první horská silnice na Moravě - silnice zemského presidenta Jana Černého. Pro kadou silnici jsou představeny důvody vzniku, projektování a výstavba, slavnostní otevření pro veřejnost, trasování, technické parametry a význam komunikace, zejména pro autoturistiku.

  • Název v anglickém jazyce

    Mountain roads in the Czechia in the 1930s

  • Popis výsledku anglicky

    Already in the early days of motoring, a new type of tourism emerged - car tourism. In connection with the adaptation of the road network to motorized transport, two new types of roads - highways and mountain roads - began to be promoted in the Bohemian lands as well. In the USA, scenic parkways (e.g. the Blue Ridge Parkway) were built in the mountains and national parks from the beginning of the 20th century, and in the Alpine countries Alpine scenic roads (e.g. the Großglockner Hochalpenstraße, completed in 1935). These roads served motorised tourists, who could observe the attractive and changing panoramas of the mountain landscape while driving. This innovation reached the Bohemian lands with some delay, where several mountain roads were planned, designed and built. Their construction reached a peak in the mid-1930s, after which the promising development was interrupted by the political events of 1938?39. This paper focuses on three built mountain roads. The Masaryk Mountain Road was built in the western Giant Mountains between 1931 and 1936 and became the highest road in the then Czechoslovakia. In the rocky and forested landscape of the Kokořínsko region, the Dr. Edvard Beneš road with architectural elements in historicist style was opened in the same year. The first mountain road in Moravia was built in the Beskydy Mountains in the years 1932?1937 ? the Road of the provincial president Jan Černý. For each road, the reasons for its creation, design and construction, opening ceremony for the public, routing, technical parameters and the importance of the road, especially for car tourism, are presented.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Prostor pro Život. Cesty

  • ISBN

    978-80-214-6263-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    76-83

  • Název nakladatele

    Vysoké učení technické v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    17. 4. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku