Efektivita edukace pacienta podstupující impantaci totální endoprotézy nosného kloubu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13450%2F24%3A43898592" target="_blank" >RIV/44555601:13450/24:43898592 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Efektivita edukace pacienta podstupující impantaci totální endoprotézy nosného kloubu
Popis výsledku v původním jazyce
Úvod: Artróza postihuje a 80 % 50letých osob a s věkem stoupá. Chirurgická léčba artrózy se stává běnou, avšak náročnou procedurou. Předoperační edukace je klíčová pro zlepšení výsledků a rychlejší rekonvalescenci. Operací s implantací totálních endoprotéz rapidně přibývá, co vyaduje neustálou optimalizaci edukačních programů. Metodika: Rešerše databází (PubMed, EBSCO, Google Scholar) v období od 2002 do 2024 se zaměřením na problematiku edukace při implantaci totální endoprotézy a vlivem na pooperační průběh. Dohledáno bylo 1 998 prací, z toho vyřazeno 1 987. Začleněno bylo 11 studií. Výsledky: Studie ukázaly pozitivní vliv edukace při operačním zákroku na pooperační období. Studie identifikovaly prediktory pro přetrvávající bolesti po totální endoprotéze i sníení úrovně úzkosti před operací edukací. Edukační video zlepšilo funkčnost a sníilo vnímání bolesti po operaci. Pacienti se vzděláním měli lepší výsledky, zatímco socioekonomické faktory ovlivňovaly pooperační spokojenost a délku hospitalizace. Vzdělávací programy zlepšily funkčnost a sníily strach z operace. Předoperační fyzioterapie s edukací přispěly ke sníení bolesti a zlepšení kvality ivota. Implementace standardizovaných programů vedla ke zkrácení doby hospitalizace a niší rehospitalizaci. Mobilní aplikace pro rehabilitaci zlepšily přístup k péči, podporu při zotavení a ukázaly se jako cenný nástroj edukace. Závěr: Zařazení edukace v perioperačním a zejména pak předoperačním období operace nosného kloubu nosného kloubu zvyšuje compliance pacientů, sniuje úzkost a zlepšuje výsledky léčby.
Název v anglickém jazyce
Effectiveness of patient education during total knee arthroplasty surgery
Popis výsledku anglicky
Introduction: Osteoarthritis affects up to 80 % of 50-yearolds and increases with age. Surgical treatment of arthritis is becoming a common but challenging procedure. Preoperative education is crucial for improved outcomes and faster recovery. The number of TEP surgeries is rapidly increasing, which requires continuous optimization of educational programs. Methods: PubMed, EBSCO, Google Scholar database search from 2002 to 2024 with a focus on education during total hip arthroplasty surgery and its impact on postoperative course. 1 998 papers were retrieved, of which 1 987 were excluded. 11 studies were included. Results: Studies showed a positive effect of education during surgery on the postoperative period. Studies identified predictors for persistent pain after total knee arthroplasty as well as reduced anxiety levels before surgery by education. Educational video improved functionality and reduced pain perception after surgery. Patients with education had better outcomes, while socioeconomic factors influenced postoperative satisfaction and length of hospital stay. Educational programs improved functionality and reduced fear of surgery. Preoperative physiotherapy with education contributed to reduced pain and improved quality of life. Implementation of standardized programs led to shorter hospital stay and lower rehospitalization. Mobile apps for rehabilitation improved access to care, recovery support and proved to be a valuable education tool. Conclusion: Incorporating education during weight-bearing surgery increases patient compliance, reduces anxiety, and improves treatment outcomes.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
30307 - Nursing
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Intervenční a edukačně-rehabilitační přístupy v oblasti ortopedie
ISBN
978-80-7561-478-0
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
75-93
Počet stran knihy
225
Název nakladatele
Fakulty zdravotnických studií, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem This publication was supported by the Faculty
Místo vydání
Ústí nad Labem
Kód UT WoS kapitoly
—