Komunikace s veřejností jako základ pro úspěšnou realizaci hospodaření s dešťovou vodou na úrovni města
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13510%2F21%3A43899259" target="_blank" >RIV/44555601:13510/21:43899259 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komunikace s veřejností jako základ pro úspěšnou realizaci hospodaření s dešťovou vodou na úrovni města
Popis výsledku v původním jazyce
Povědomí zástupců měst o důležitosti a možnostech hospodaření s dešťovou vodou a realizaci opatření modrozelené infrastruktury narůstá, stejně tak jako snaha nalézt zdroj jejich financování a ochotu prosadit tato opatření v rámci vlastního úřadu. Výsledkem je plánovaní projektů, které zahrnují např. výsadby zeleně, realizace zelených střech, akumulačních a retenčních nádrží a dalších opatření. V praxi se však ukazuje, že chtějí-li města záměr dotáhnout až do podoby funkční a všeobecně přijímané realizace, je nutné do celého procesu zapojit veřejnost. Zkušenosti měst s realizací naznačují, že nastavení strategie komunikace ve velké míře úspěšnost a podporu projektů z pohledu obyvatel ovlivňuje. Zároveň vhodný typ a načasování komunikace přispívá ke zvýšení zájmu občanů o participaci na rozvoji města jako celku a podporuje realizaci dalších opatření obyvateli nad rámec zákonných povinností.Cílem příspěvku bude prezentovat dosavadní výsledky šetření, které napříč různě velkými městy v ČR zjišťovalo praktické zkušenosti zástupců měst s komunikací plánování a realizace projektů v souvislosti s hospodařením s dešťovou vodou. Ukazuje se, že města při komunikaci využívají rozdílné nástroje, které se jim v minulosti osvědčily. Mnohdy stojí komunikace s veřejností na osobnosti a argumentačních dovednostech starosty a zastupitelů, zejména ve větších městech je pak prostor pro komunikační strategie, které využívají tiskové odbory a tiskoví mluvčí. Snahy měst při komunikaci ale často naráží o malý zájem široké veřejnosti o toto téma. Příspěvek shrne jak zmiňovanou dobrou praxi při komunikaci s veřejností, tak také uváděné metody a přístupy, které se v praxi ukázaly jako neúčinné.
Název v anglickém jazyce
Public communication as the basis for successful implementation of rainwater management at the city level
Popis výsledku anglicky
City representatives are becoming increasingly aware of the importance and possibilities of rainwater management and the implementation of blue-green infrastructure measures, as well as the effort to find sources of funding and the willingness to push these measures through within their own offices. This has resulted in the planning of projects that include, for example, planting greenery, implementing green roofs, storage and retention reservoirs, and other measures. In practice, however, it has become clear that if cities want to see their plans through to a functional and widely accepted implementation, it is necessary to involve the public in the entire process. The experience of cities with implementation suggests that the communication strategy has a significant impact on the success and support of projects from the perspective of residents. At the same time, the appropriate type and timing of communication contributes to increasing citizens' interest in participating in the development of the city as a whole and encourages residents to implement additional measures beyond their legal obligations.The aim of this contribution will be to present the results of a survey conducted across cities of various sizes in the Czech Republic, which examined the practical experiences of city representatives with communication, planning, and implementation of projects related to rainwater management. It appears that cities use different tools for communication, which have proven successful in the past. Communication with the public often depends on the personality and argumentation skills of the mayor and councilors, especially in larger cities, where there is room for communication strategies that utilize press departments and press spokespeople. However, cities' communication efforts often encounter little interest in this topic among the general public. The paper summarizes both the aforementioned good practices in communicating with the public and the methods and approaches that have proven ineffective in practice.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL05000674" target="_blank" >TL05000674: Obce mluví o vodě: Komunikace implementace opatření na hospodaření s dešťovou vodou ve městech</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů