Porozumění umění jako součást edukace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13530%2F18%3A43895427" target="_blank" >RIV/44555601:13530/18:43895427 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://owncloud.cesnet.cz/index.php/s/cSixhKIcr8luJT9" target="_blank" >https://owncloud.cesnet.cz/index.php/s/cSixhKIcr8luJT9</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Porozumění umění jako součást edukace
Popis výsledku v původním jazyce
Teoretické poznatky z estetiky i dějin umění ve spolupráci s psychologickými i didaktickými poznatky jsou důležitým zdrojem formulování hranic a pojmů v oblasti galerijní pedagogiky. Edukaci pak vnímáme jako široký prostor, kde je tvorba procesem poznání. Edukativní obrat souvisí s potřebou a rozvojem interpretace uměleckých děl, která výrazně proměnila svou podobu ke konci dvacátého století až do současnosti. Důraz na edukační aktivity a zprostředkování umění souvisí také s akcentováním poznání a vzdělání realizovaného prostřednictvím muzea umění. Opět zde dochází k výraznějšímu formulování výchovně vzdělávacích metod (i v rámci tvorby) nebo rozkrývání manipulačních struktur instituce umění. Ty zase pomáhají prokreslit pulzující průnikovou síť samotného světa umění. Edukativní programy v tuzemském výstavním prostoru jsou již živě etablované, což lze ilustrovat na vznikajících oborech nebo vyučujících předmětech (či výzkumných projektech) v rámci vysokého školství, publikační činnosti a realizací dílčích aktivit (konference, workshopy) na dotčené téma. Stále častěji je diskutována také role lektora ve výstavní instituci a dochází k formulaci jeho profilu. In: Dytrtová, K.., Géringová, J.., Mráziková, E.., Myslivečková, H.., Stehlíková Babyrádová, H.., Velíšek, M.. Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2018. 150 s. neuveden. ISBN: 978-80-7561-165-9. Monografická publikace je kritickou studií aktuálních tendencí v oboru výtvarná výchova. Navazuje na stejnojmennou výstavu pěti kateder výtvarné výchovy (Galerie Emila Filly, 6. 12. 2017 - 25. 1. 2018), která představila vybrané strategie ve výtvarné edukaci v terciálním vzdělávání na těch pracovištích v České republice a na Slovensku, jejichž společným znakem je naplňování všech stupňů akademického vzdělávání, od bakalářské po doktorskou formu studia. Projekty, které jednotlivé katedry na výstavě prezentovaly, do značné míry reflektují nebo ovlivňují reálnou praxi, ať už školní, volnočasovou, nebo nejširší vzdělávací prostor. Zároveň komunikují se světem vizuální kultury a výtvarného umění. Tyto projekty aktivně vstupují do okolního světa a ukazují potenciál oboru výtvarná výchova v oblasti pro-inkluze a interdisciplinarity, její roli a možný přínos pro společnost, a v neposlední řadě vyvracejí zastaralá či stereotypní pojetí tohoto oboru. Kniha proto analogicky rozvíjí témata interdiscipinarity, dotýká se tzv. expresivních oborů, výtvarného umění a dalších příbuzných oblastí a zaměřuje se na pro-inkluzivní aspekty výtvarné výchovy. Přizvaní autoři reprezentují jednotlivá pracoviště a různé pohledy na danou problematiku. Kapitoly jsou řazeny od obecnějších východisek směrem ke konkrétním postupům a strategiím, kterými katedry výtvarné výchovy reagují na aktuální stav a proměny výtvarného umění, na společenskou situaci a vzdělávací "objednávku" nadřazených institucí, na neutěšenou praxi a reálnou situaci oboru v základním a středním školství nebo na interkulturní a pro-inkluzivní témata. Cílem publikace není jen prezentovat vybrané výsledky jednotlivých pracovišť a příklady dobré praxe, ale především otevřít kritickou diskusi nad aktuální oborovou problematikou.
Název v anglickém jazyce
Understanding art as a part of education
Popis výsledku anglicky
Theoretical knowledge of aesthetics and art history in cooperation with psychological and didactic knowledge is an important source of formulating boundaries and concepts in the field of gallery pedagogy. Education is then perceived as a wide space where creation is a process of knowledge. Educational turnover is related to the need and development of the interpretation of works of art, which has changed significantly in the late twentieth century to the present day. The emphasis on educational activities and mediation of art is also related to the accentuation of knowledge and education realized through the Art Museum. Again there is a more pronounced formulation of educational methods (even within the framework of creation) or uncovering the manipulation structures of the institution of art. These in turn help to illustrate the pulsating intersection network of the art world itself. Educational programs in the domestic exhibition space are already vividly established, which can be illustrated by emerging fields or teaching subjects (or research projects) within the framework of higher education, publishing and implementation of partial activities (conferences, workshops) on the topic. The role of the lecturer in the exhibition institution is discussed more and more frequently and his profile is formulated. In: Dytrtová, K.., Géringová, J.., Mráziková, E.., Myslivečková, H.., Stehlíková Babyrádová, H.., Velíšek, M.. Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2018. 150 s. neuveden. ISBN: 978-80-7561-165-9. / Selected seeing: Positions and strategies of visual art in education process / This publication is a critical study of actual tendencies in art education. It is connected to the eponymous exhibition made by five departments of art education. All of them provides bachelor, master and PhD. degree. The exhibition took place in Emil Filla Gallery during December 2017 and January 2018. The book develops interdisciplinary topics, deals with expressive art-pedagogical fields, art education and another related educational fields. It also contents the topic of social inclusion. The publication investigates the tendencies and creative activities used at art education departments. It describes actual field-specific problems, for example how this departments react to the contemporary visual art, social situation and tasks given by the superior institutions. The aim of the publication is not only to present a selected visions of art educations department, but also to open a critical discussion on common problems.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání.
ISBN
978-80-7561-165-9
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
35-55
Počet stran knihy
150
Název nakladatele
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Místo vydání
Ústí nad Labem
Kód UT WoS kapitoly
—