Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Řídící jednotka pro systémy vertikální přepravy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44796391%3A_____%2F22%3AN0000001" target="_blank" >RIV/44796391:_____/22:N0000001 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Řídící jednotka pro systémy vertikální přepravy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem projektu byl vývoj moderní řídící jednotky pro systémy vertikální přepravy. Centrálním motivem řešení byla robotická automatizace procesů a obecná pokročilá automatizace za účelem optimalizace svozu v kombinaci s algoritmizací ideální trajektorií výtahu. Řešení je přínosné zejména pro zlepšení rychlosti dopravy, nákladů na provoz a bezpečnosti projektu. Řešení se skládá z dvou základních částí – HW a SW, tvořící jeden prototyp. První část řešení umožňuje základní správu uživatelů, jejich autorizaci, jeho další funkcí je paměť průchodů, které jsou ukládány pro potřebu dodatečného dohledávání. Druhá část řešení je optimalizace provozu z pohledu energetické a časové úspory. Energetická optimalizace spočívá v možnosti optimalizace cest jednotlivých výtahových kabin. Tato optimalizace zajišťuje řízení kabin tak, aby docházelo k minimální spotřebě energie na úkor rychlosti přepravy. Třetí částí řešení tvoří API rozhraní pro komunikaci s nadstavbovými systémy. Tato část řešení umožňuje efektivní nasazení celého systému. API slouží ke komunikaci s nadstavbovými SW, nejčastěji BMS (Building Management System). Řešení svou podobou a zaměřením spadá do trhu pokročilé automatizace a inteligentních budov. Za inteligentní budovu jsou pokládány objekty se sjednocenými systémy řízení, zabezpečení a správy budov. Automatizační prvky a systémy v budově mají základní cíl: vytváření, udržování a správu procesů a podmínek pro pobyt v prostorách budovy v podobě reagující na měnící se vnější podmínky anebo vnitřní či vnější požadavky. To vše s cílem zajištění optimální spotřeby energií, efektivního řízení provozu a bezpečnosti, minimalizace nákladů na provoz a poskytnutí komfortu jejím uživatelům. Tímto je řešení založené na propojení optimalizace cesty a autorizace osob na českém trhu novinkou. Přestože se dnes v ČR i v Evropě běžně setkáváme s přístupem do výtahů a prostor budov prostřednictvím elektronické karty, hovoříme zde o základních či mírně rozvinutých funkcionalitách v porovnání s těmi, které umožňuje nová řídící jednotka.

  • Název v anglickém jazyce

    Control unit for vertical transport systems

  • Popis výsledku anglicky

    The goal of this project was to develope a modern control unit for vertical transport systems. The central motif of the solution was robotic automation of processes and general advanced automation for the purpose of optimizing collection in combination with algorithmization of ideal elevator trajectories. The solution is particularly beneficial for improving the speed of transport, the cost of operation and the safety of the project. The solution consists of two basic parts – HW and SW, forming one prototype. The first part of the solution enables basic user management, their authorization, its other function is the memory of passes, which are stored for the need of additional tracing. The second part of the solution is the optimization of operation from the point of view of energy and time savings. Energy optimization consists in the possibility of optimizing the paths of individual elevator cabins. This optimization ensures that the cabins are controlled in such a way that there is minimal energy consumption at the expense of transport speed. The third part of the solution consists of an API interface for communication with superstructure systems. This part of the solution enables efficient deployment of the entire system. The API is used to communicate with superstructure SW, most often BMS (Building Management System). The solution, by its form and focus, falls into the market of advanced automation and intelligent buildings. Objects with unified control, security and building management systems are considered intelligent buildings. Automation elements and systems in the building have a basic goal: creating, maintaining and managing processes and conditions for staying in the premises of the building in a form that responds to changing external conditions or internal or external requirements. All this with the aim of ensuring optimal energy consumption, effective management of operation and safety, minimizing operating costs and providing comfort to its users. This is a solution based on the connection of route optimization and authorization of persons on the Czech market. Although today in the Czech Republic and in Europe we normally encounter access to elevators and building spaces via an electronic card, we are talking here about basic or slightly developed functionalities compared to those enabled by the new control unit.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>prot</sub> - Prototyp

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EG19_262%2F0020047" target="_blank" >EG19_262/0020047: Výzkum a vývoj řídící jednotky pro systémy vertikální přepravy v inteligentních budovách</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    Řídící jednotka pro systémy vertikální přepravy

  • Číselná identifikace

  • Technické parametry

    HW řídící jednotky byl vyvinut jako jednoúčelový přímo pro dané řešení a byl pro něj optimalizován. Obsahuje procesor MEGA32-A, procesor MEGA48/88/168-AU, paměť 49C25L, konektor pro připojení k 5V napájení a síťový konektor RJ45. Pro uložení řídící jednotky byl vymodelován instalační box. Box je možné vytisknout na 3D tiskárně. SW část tvoří moduly: 1. Modul pro komunikaci s technologií a parametrizaci zařízení - obsahuje parametrizaci komunikace zahrnující IP adresu, port, typ spojení (http/https) a klíč pro spojení. 2. Modul pro implementaci osob - řeší správu osob (jména) a jejich dodatečné identifikátory. K daným osobám se napárují karty a následně oprávnění na jednotlivá patra. Zároveň dochází k zapisování těchto údajů do SQL databáze. 3. Modul pro autorizaci osob - po načtení karty osoby na systémové čtečce dojde k odeslání načtené karty do řídící jednotky. Ta vyhodnotí, zdali je daná karta v databázi. Pokud ano, dojde k odeslání informace o patrech, do kterých má daná karta oprávnění. Následně samotný výtah signalizuje uživateli patra, do kterých má oprávnění. Díky kombinaci s turnikety získáváme přehled o všech osobách v objektu a dokážeme určit v jakém patře se osoby nacházejí, což je přínosné i z pohledu HZS. 4. Modul pro optimalizaci řízení výtahů - pokud je uživatel autorizován, modul vybere vhodnou výtahovou kabinu dle zvoleného algoritmu a tu pošle autorizované osobě. Optimalizace je docílena optimálním rozmístěním kabin v jednotlivých patrech v závislosti na denní době. Podmínkou je více výtahových kabin v šachtě a jednotné ovládání všech výtahových kabin pro užití obou optimalizací. Pokud je ve výtahové šachtě pouze jedna výtahová kabina, je možné pouze výtahovou kabinu udržovat v patrech, kde se očekává v danou denní dobu maximální provoz. 5. Modul pro ukládání a správu událostí ze zařízení a jejich ukládání do SQL databáze - pokud se uživatel autorizuje a vybere si cílové patro, dojde k zápisu této události. Díky tomu je možné zpětně dohledat přepravu všech osob v systému.6. Modul pro komunikaci s nadstavbovými systémy (API rozhraní) - řeší komunikaci s nadstavbovými systémy BMS. V případě nové řídící jednotky se jedná o BMS C4 slovenského výrobce Gamanet. V tomto SW může správce objektu provádět správu nad všemi instalovanými technologiemi v objektu. Jednotná správa uživatelů všech technologií umožňuje správu všech karet z jednoho místa a jejich distribuci do podřízených systémů, jako je přístupový systém, výtahy, parkovací systém a další.

  • Ekonomické parametry

    Řešení přispělo k rozšíření portfolia příjemce, upevnění pozice na trhu, zvýšení konkurenceschopnosti, tržeb, exportu a počtu odběratelů. Kromě zvýšení podílu na českém trhu na cca 30 % je cílem zvýšení zisku a podílu na zahraničních trzích v řádu desítek %. Řešení bude zařazeno do portfolia ve formě služby (s licenčním poplatkem) či jako plný produkt zakoupením HW a SW v souladu s marketingovou strategií. Příjemce předpokládá v roce 2023 výnosy z prodeje řešení cca 550 tis. Kč s růstem až na více jak 2 mil Kč v roce 2027. Klíčová je prezentace řešení jak v rámci odborných konferencí, tak v rámci jednání s developery, výrobci výtahů, provozovateli/majiteli výškových budov a dodavateli integračních a informačních systémů pro správu budov. Marketingová strategie cílí nejen na trh ČR, ale i na další země EU (Řecko, Itálie, Kypr, Slovensko, Litva) a v delším horizontu i na země mimo EU. Ambicí příjemce je, aby se nové řešení stalo defaultním pro výtahové systémy v dodávkách systémů OTIS v Evropě i ve světě.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    44796391;60460709

  • Název vlastníka

    ALARM ABSOLON, spol. s r.o.;Česká zemědělská univerzita v Praze

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem