Vliv rozvoje cukrovarnictví v okrese Hodonín na změny využití krajiny a dopravní infrastrukturu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F13%3A%230001144" target="_blank" >RIV/44994575:_____/13:#0001144 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00027073:_____/13:#0001511
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv rozvoje cukrovarnictví v okrese Hodonín na změny využití krajiny a dopravní infrastrukturu
Popis výsledku v původním jazyce
Rozvoj cukrovarnictví v českých zemích v druhé polovině 19. století patřil mezi zásadní hybné síly změn využití krajiny. Dominoval zejména ve významných zemědělských oblastech (Polabí, střední Čechy, jižní Morava, střední Morava). Okres Hodonín je řazentaké mezi tato území a vliv cukrovarnictví jako hybné síly se zde silně projevil. V okrese Hodonín bylo provozováno celkem 9 cukrovarů, jejichž poptávka po cukrové řepě vedla k silné intenzifikaci zemědělství. Nové plochy orné půdy vznikaly na úkor trvalých travních porostů a vodních ploch. Na konci 19. století zůstalo v celém okrese Hodonín pouze 35 ha vodních ploch. Rozvoj cukrovarnictví byl úzce svázán i s rozvojem dopravní infrastruktury. Některé cukrovary vznikly v těsné blízkosti prvních železničních tratí (Hodonín, Bzenec), jiný cukrovar byl důvodem pro otevření nové železniční stanice (Rohatec) a některé další byly hlavní motivací pro budování regionálních železničních tratí (Ždánice, Hodonín, Kelčany).
Název v anglickém jazyce
Development of Sugar Industry in Hodonín District and Its Effect on Land-Use Changes and Transport Infrastructure
Popis výsledku anglicky
The sugar industry developement was one of the major driving forces changing the land-use during the second half of the 19th century in the Czech country. It dominated especially in major agricultural areas such as the Labe lowlands, Central Bohemia, Central Moravia and South Moravia. The Hodonín district also belonged to these regions with strong and distinctive impact of sugar industry. In Hodonín district operated 9 sugar factories and their demand for sugar beet led to strong intensification of agriculture; new areas of arable land emerged in place of grassland and water surfaces. At the end of the 19th century, only 35 ha of water surfaces remained in the whole district. The expansion of the sugar industry was accompanied by development of the transport infrastructure as well. Some of the sugar factories were founded in close proximity to the first rail lines (Hodonín, Bzenec), the existence of a sugar factory was even the reason for opening a new railway station (Rohatec) and som
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0064" target="_blank" >ED2.1.00/03.0064: Dopravní VaV centrum</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
LISTY CUKROVARNICKÉ A ŘEPAŘSKÉ
ISSN
1210-3306
e-ISSN
—
Svazek periodika
129
Číslo periodika v rámci svazku
9-10
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
312-316
Kód UT WoS článku
000326652400010
EID výsledku v databázi Scopus
—