Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vliv rozvoje cukrovarnictví v okrese Hodonín na změny využití krajiny a dopravní infrastrukturu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F13%3A%230001144" target="_blank" >RIV/44994575:_____/13:#0001144 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00027073:_____/13:#0001511

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vliv rozvoje cukrovarnictví v okrese Hodonín na změny využití krajiny a dopravní infrastrukturu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Rozvoj cukrovarnictví v českých zemích v druhé polovině 19. století patřil mezi zásadní hybné síly změn využití krajiny. Dominoval zejména ve významných zemědělských oblastech (Polabí, střední Čechy, jižní Morava, střední Morava). Okres Hodonín je řazentaké mezi tato území a vliv cukrovarnictví jako hybné síly se zde silně projevil. V okrese Hodonín bylo provozováno celkem 9 cukrovarů, jejichž poptávka po cukrové řepě vedla k silné intenzifikaci zemědělství. Nové plochy orné půdy vznikaly na úkor trvalých travních porostů a vodních ploch. Na konci 19. století zůstalo v celém okrese Hodonín pouze 35 ha vodních ploch. Rozvoj cukrovarnictví byl úzce svázán i s rozvojem dopravní infrastruktury. Některé cukrovary vznikly v těsné blízkosti prvních železničních tratí (Hodonín, Bzenec), jiný cukrovar byl důvodem pro otevření nové železniční stanice (Rohatec) a některé další byly hlavní motivací pro budování regionálních železničních tratí (Ždánice, Hodonín, Kelčany).

  • Název v anglickém jazyce

    Development of Sugar Industry in Hodonín District and Its Effect on Land-Use Changes and Transport Infrastructure

  • Popis výsledku anglicky

    The sugar industry developement was one of the major driving forces changing the land-use during the second half of the 19th century in the Czech country. It dominated especially in major agricultural areas such as the Labe lowlands, Central Bohemia, Central Moravia and South Moravia. The Hodonín district also belonged to these regions with strong and distinctive impact of sugar industry. In Hodonín district operated 9 sugar factories and their demand for sugar beet led to strong intensification of agriculture; new areas of arable land emerged in place of grassland and water surfaces. At the end of the 19th century, only 35 ha of water surfaces remained in the whole district. The expansion of the sugar industry was accompanied by development of the transport infrastructure as well. Some of the sugar factories were founded in close proximity to the first rail lines (Hodonín, Bzenec), the existence of a sugar factory was even the reason for opening a new railway station (Rohatec) and som

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0064" target="_blank" >ED2.1.00/03.0064: Dopravní VaV centrum</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    LISTY CUKROVARNICKÉ A ŘEPAŘSKÉ

  • ISSN

    1210-3306

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    129

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9-10

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    312-316

  • Kód UT WoS článku

    000326652400010

  • EID výsledku v databázi Scopus