Problematika hodnocení dopadů nízkoemisních zón v českém a evropském kontextu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F14%3A%230001311" target="_blank" >RIV/44994575:_____/14:#0001311 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.cdv.cz/knihovni-fond-cdv/" target="_blank" >http://www.cdv.cz/knihovni-fond-cdv/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Problematika hodnocení dopadů nízkoemisních zón v českém a evropském kontextu
Popis výsledku v původním jazyce
V posledních deseti letech vzniká v evropských městech velké množství tzv. nízkoemisních zón, pomocí kterých se lokální vlády snaží snížit jeden z hlavních negativních dopadů silniční dopravy ? emise znečišťujících látek ze spalovacích motorů. Ex ante hodnocení dopadů nízkoemisních zón je standardní součástí studií proveditelnosti. Problémy spojené s hodnocením dopadů nízkoemisních zón jsou dvojího typu. Zaprvé je hodnocení dopadů NEZ stále předmětem odborné diskuze, a proto v současné době nelze formulovat jednoznačné závěry, které by určily, zda jsou NEZ pozitivní ve všech dopadech či nikoliv. Zadruhé efektivita opatření závisí na lokální specifické situaci daného města a z těchto důvodů je srovnávání dopadů NEZ mezi dvěma a více městy téměř vyloučeno. Cílem tohoto příspěvku je odkrýt možnosti hodnocení dopadů (ex ante) nízkoemisních zón a ukázat na problémy, které souvisí s tímto hodnocením. Pozornost je věnována především dopadům na kvalitu ovzduší. Následně jsou diskutovány i aspe
Název v anglickém jazyce
Difficulties with the impact evaluation of low emission zones in Czech and European context
Popis výsledku anglicky
For the last decade a great number of low emission zones (LEZ) have been introduced in many European cities. LEZ as a tool is used to reduce car engines emissions by local government. The ex ante impact evaluation of LEZ is a standard part of feasibilityand monitoring studies. But there are two main issues related with the impact evaluation. Firstly, the effectivity low emission zones is still a hot topic in the academic field and for this reason there is a great uncertainty about the positive effectsof LEZ. Secondly, the effectivity of LEZ depends on the local specific situation of the city and therefore the comparison between two and more LEZs is almost impossible. The aim of this paper is to describe the process of the impact evalutation before the LEZ is introduced (ex ante) and reveal the problematic aspects of the evaluation process. The description of the impact evaluation is focused on impacts related with air quality. Afterwards the problematic aspects which make comparison
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AP - Městské, oblastní a dopravní plánování
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
VI. česko-slovenská konference "Doprava, zdraví a životní prostředí"
ISBN
978-80-86502-85-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
5-14
Název nakladatele
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
10. 11. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—