Rizikové úseky silniční sítě ? analýza zranitelnosti a ohrožení přírodními pohromami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F14%3A%230001390" target="_blank" >RIV/44994575:_____/14:#0001390 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.population-protection.eu/prilohy/casopis/28/183.pdf" target="_blank" >http://www.population-protection.eu/prilohy/casopis/28/183.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rizikové úseky silniční sítě ? analýza zranitelnosti a ohrožení přírodními pohromami
Popis výsledku v původním jazyce
Od počátků civilizace se lidé museli potýkat s hrozbou přírodních pohrom a jejich následky. Zranitelnost území se v minulosti vztahovala výhradně na rozvinutá sídla, jejichž opravy by byly značně nákladné. Většinu obydlí však bylo možné bez problémů přesunout jinam, do míst, kde ohrožení přírodní pohromou nebylo bezprostřední. S rozvojem společnosti se území postupně proměňovalo. Vznikala města se složitou infrastrukturou, stavěly se vyšší a nákladnější budovy. Komunikace, které tato sídla spojovaly, již byly zpevněné a stále dokonalejší a nákladnější. S tímto rozvojem společnosti byl však spojen nárůst zranitelnosti území. Dálnici přerušenou rozsáhlým sesuvem již není jednoduše možné opustit a vybudovat jinde, jak v případě nezpevněné cesty. V tomto příspěvku se zaměříme na popis postupu, který lze použít pro identifikaci nejslabších článků ? úseků ? v rámci silniční sítě. Ukážeme, že vedle identifikace a vyčíslení pravděpodobnosti výskytu přírodní pohromy v daném místě je stejně důle
Název v anglickém jazyce
Road network segments at risk ? vulnerability analysis and natural hazards assessment
Popis výsledku anglicky
Risk analysis of a road network includes evaluation of both the hazards along the roads and the vulnerability of the road segments. We propose an approach to natural hazard assessment related to natural phenomena which occurred in the Czech Republic. Road vulnerability can be assessed in two ways: direct losses from damage to a road segment or indirect losses due to additional expenses for longer alternative routes. Risk analysis is computed for individual road segments. The risk can be reduced on bothparts of the risk graph (hazards x vulnerability). This approach of risk analysis is demonstrated on an example of a road network within the Luhačovice region of the Czech Republic.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AP - Městské, oblastní a dopravní plánování
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
The Science for Population Protection
ISSN
1803-568X
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
37-54
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—