Zvyšování samovysvětlitelnosti extravilánových úseků silnic I. třídy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F17%3AN0000053" target="_blank" >RIV/44994575:_____/17:N0000053 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zvyšování samovysvětlitelnosti extravilánových úseků silnic I. třídy
Popis výsledku v původním jazyce
Jedním z přístupů ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu je úprava komunikací na samovysvětlitelné, tj. takové, které splňují očekávání účastníků provozu a vyvolávají svým utvářením bezpečné chování. Neexistuje však žádný návod jak měřit a hodnotit samovysvětlitelnost. To bylo motivem projektu SAMO, řešeného Centrem dopravního výzkumu, v. v. i. Článek shrnuje jeho metodologii, založenou na rychlostní konzistenci (rozdílech rychlosti mezi přímými úseky a navazujícími směrovými oblouky) a z ní odvozené optimalizaci (pomocí dopravního značení nebo změn směrového vedení), která byla ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR aplikována na extravilánových úsecích silnic I. třídy.
Název v anglickém jazyce
Improving the self-explaining performance of rural national roads
Popis výsledku anglicky
Road safety measures include adaptations of self-explaining roads – i.e. the roads which are consistent with users‘ expectations and elicit safe behaviour by their design. However there are no guidelines on how to measure and assess the self-explaining performance. This was the motive of research project SAMO, conducted by CDV – Transport Research Centre. The paper summarizes the developed methodology, based on speed consistency (differences between speeds on tangents and adjacent curves) and related optimization (through traffic control devices or alignment improvements), which was jointly with Road and Motorway Directorate of the Czech Republic applied on rural sections of national road network.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
78
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
42-46
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—