Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Observation of risky driving behavior as a result of using in-vehicle technology in the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F17%3AN0000070" target="_blank" >RIV/44994575:_____/17:N0000070 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://tots.upol.cz/artkey/tot-201702-0003_Observation-of-risky-driving-behavior-as-a-result-of-using-in-vehicle-technology-in-the-Czech-Republic.php" target="_blank" >https://tots.upol.cz/artkey/tot-201702-0003_Observation-of-risky-driving-behavior-as-a-result-of-using-in-vehicle-technology-in-the-Czech-Republic.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/tots.2017.011" target="_blank" >10.5507/tots.2017.011</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Observation of risky driving behavior as a result of using in-vehicle technology in the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The use of in-vehicle technology influences driving behavior and impacts traffic safety. In this study, driving errors made while using (and not using) a mobile phone, a navigation system, and cruise control were investigated. The sample consisted of 15 experienced drivers who twice drove the same route – once while using IVT (in-vehicle technology) and once without using IVT. Drivers were observed using the Wiener Fahrprobe method. Drivers using cruise control drove too fast less often, but too slow more often and broke more traffic rules. They also stayed too long in the left lane without overtaking and maintained too short of a distance to the car ahead. When drivers used a mobile phone, they made errors at intersections or obstacles and made mistakes using turn indicators; however, they less often drove too close to the car ahead, and also drove slowly. When using a navigation system, drivers forgot to use turn indicators, made mistakes when they did not know where to go, and even drove through a red light while concentrating on the navigation technology.

  • Název v anglickém jazyce

    Observation of risky driving behavior as a result of using in-vehicle technology in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The use of in-vehicle technology influences driving behavior and impacts traffic safety. In this study, driving errors made while using (and not using) a mobile phone, a navigation system, and cruise control were investigated. The sample consisted of 15 experienced drivers who twice drove the same route – once while using IVT (in-vehicle technology) and once without using IVT. Drivers were observed using the Wiener Fahrprobe method. Drivers using cruise control drove too fast less often, but too slow more often and broke more traffic rules. They also stayed too long in the left lane without overtaking and maintained too short of a distance to the car ahead. When drivers used a mobile phone, they made errors at intersections or obstacles and made mistakes using turn indicators; however, they less often drove too close to the car ahead, and also drove slowly. When using a navigation system, drivers forgot to use turn indicators, made mistakes when they did not know where to go, and even drove through a red light while concentrating on the navigation technology.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Transactions on Transport Sciences

  • ISSN

    1802-9876

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    39-45

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus