Doplňkové analýzy vlastností betonů prováděné na vývrtech z cementobetonových krytů vozovek
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F17%3AN0000102" target="_blank" >RIV/44994575:_____/17:N0000102 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.silnicnispolecnost.cz/cs/casopisy/silnicni-obzor/aktuality/260-silnicni-obzor-6-2017/" target="_blank" >http://www.silnicnispolecnost.cz/cs/casopisy/silnicni-obzor/aktuality/260-silnicni-obzor-6-2017/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Doplňkové analýzy vlastností betonů prováděné na vývrtech z cementobetonových krytů vozovek
Popis výsledku v původním jazyce
Základní posouzení stavu provozovaného cementobetonového krytu se provádí vizuální prohlídkou, kdy se dokumentují poruchy vozovky makroskopicky rozpoznatelné na jejím povrchu. K získání detailních údajů o stavu betonu je potřeba provést zkoušky na vývrtech. Spolu s běžnými normovými zkouškami, jako jsou tloušťka vrstev, pevnost betonu v tlaku a tahu, odolnost proti působení vody a chemickým rozmrazovacím látkám se osvědčily i další makroskopické a mikroskopické rozbory. Mezi nejdůležitější z nich patří petrografické zhodnocení přítomného kameniva (podle frakce a typu hornin), kvantifikace trhlin (vyjádřených např. formou indexů – cracking index, damage rating index), hodnocení obsahu vzduchu v betonu (např. spacing factor), indikace typu a rozsahu rozpínavých reakcí aplikací chemických reaktantů, vizuálně zvýrazňujících postižené partie betonu. Vhodnou kombinací mikroskopických metod je možné tyto informace doplnit a upřesnit. Na připravených výbrusech se stanovují typy přítomného kameniva včetně specifikace jeho škodlivosti a rizikovosti. V kombinaci s úlomky betonu odebranými minimálně ze tří výškových úrovní vývrtu (povrch-střed-spodní část) se stanovují rozdíly nebo shoda pórovitosti betonu, stupeň a typ mineralizace pórů a trhlin novotvořenými sekundárními fázemi. Identifikace novotvořených fází a jejich korelace s aplikovaným kamenivem lze využít pro predikci jejich potencionálního rizika.
Název v anglickém jazyce
Complementary analyses of concrete characteristics carried out on cores taken from concrete pavements
Popis výsledku anglicky
The basic assessment of operated cement concrete pavement condition is performed by a visual inspection, when the surface distresses which are macroscopically distinguishable are documented. Detailed data on concrete condition require further tests performed on cores. Apart from common standard tests, such as layer thickness, compressive and tensile strength, resistance against water and chemical defrosting agents, other macroscopic and microscopic analyses have become useful. Some of the most important ones include petrographic assessment of aggregates (based on fraction and type of rocks), quantification of cracks (expressed by e.g. cracking index or damage rating index), analyses of air void characteristics in concrete (expressed by e.g. spacing factor), indication of type and extent of expansion reactions with the help of chemical reagents that visually mark the affected concrete parts. The information can be complemented and adjusted through a suitable combination of microscopic methods. Prepared thin sections are used to determine types of the aggregates including the specification of its harmfulness. In combination with concrete shards taken at least from three height levels of the drill (surface-centre-bottom), differences or conformity of concrete porousness, and level and type of mineralization of pores and cracks created by secondary phases are determined. The identification of created phases and their correlation with applied aggregates can be used for prediction of potential risks.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
78
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
155-159
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—