Monitorování kvality ovzduší v místech s vysokou dopravní zátěží
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F18%3AN0000100" target="_blank" >RIV/44994575:_____/18:N0000100 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Monitorování kvality ovzduší v místech s vysokou dopravní zátěží
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná metodika byla zpracována v rámci projektu TE01020168 - Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI), za finanční podpory Technologické agentury ČR v rámci programu Centra kompetence. Jejím cílem je sjednocení postupů pro realizaci a vyhodnocení sledování kvality ovzduší za účelem poskytování objektivních informací o skutečném stavu a vývoji kvality ovzduší v oblastech s intenzivní dopravou. Shrnuje legislativou definované požadavky na sledování kvality ovzduší a zároveň definuje škodliviny, jejichž velmi významným zdrojem je doprava, a které je vhodné sledovat při hodonocení vlivu dopravy na kvalitu ovzduší, tzn. oxid dusičitý, (nano)částice, benzen, případně platinové kovy a benzo[a]pyren.
Název v anglickém jazyce
Air quality monitoring in areas with high traffic load
Popis výsledku anglicky
The presented methodology was developed within project TE01020168 - Center for effective and sustainable transport infrastructure (CESTI) with the financial support of the Technological Agency of the Czech Republic within the Competence Centres Programme. Its aim is to unify the procedures for the implementation and evaluation of air quality monitoring in order to provide objective information on the actual status and development of air quality in areas with intensive transport. It summarizes the legislatively defined requirements for air quality monitoring and at the same time defines the pollutants whose very important source is transport and which should be monitored when assessing the impact of transport on air quality: nitrogen dioxide, (nano)particles, benzene, or platinum group elements and benzo[a]pyrene.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
V_151
Číslo předpisu
131/2017 – 710 – VV/1
Technické parametry
Metodika nalezne uplatnění u institucí realizujících měření kvality ovzduší jako ucelený dokument přinášející jasný postup pro realizaci měření kvality ovzduší v místech s vysokou dopravní zátěží. Zároveň může sloužit Ministerstvu dopravy, krajským a městským úřadům jako podkladový materiál při přípravě výběrových řízení pro realizaci měření kvality ovzduší, ale i jako efektivní nástroj pro kontrolu podaných nabídek a rovněž vlastního měření kvality ovzduší. Metodika přispěje také k prohloubení znalostí zaměstnanců všech zmíněných institucí.
Ekonomické parametry
Metodika se primárně zabývá problematikou získání relevantních dat o znečištění kvality ovzduší a přináší v uceleném dokumentu postupy měření kvality ovzduší v místech silně zatížených dopravou. Přesná data o kvalitě ovzduší jsou nutným předpokladem k přijímání následných opatření efektivních, a to jak z hlediska věcného, tak ekonomického. Pokud budou tato opatření přijímána na základě nepřesných nebo špatných dat, pravděpodobně budou neefektivní a tím dojde či bude opakovaně docházet ke zbytečnému utrácení finančních prostředků. Naopak v případě zjištění nadměrné zátěže ve sledovaném území bude možné aplikací adekvátních opatření předejít případným závažným dopadům na zdraví člověka projevujícím se z ekonomického pohledu na velmi vysokých nákladech v řádech milionů vydávaných na léčbu nemocných z důvodu expozice znečištěným ovzduším.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů