Environmentální požadavky pro využití znovuzískaných asfaltových směsí v silničním stavitelství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F18%3AN0000101" target="_blank" >RIV/44994575:_____/18:N0000101 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21110/18:00327228
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Environmentální požadavky pro využití znovuzískaných asfaltových směsí v silničním stavitelství
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika je koncipována jako dokument, který komplexně řeší problematiku stanovení kontaminantů v recyklovaných asfaltových směsích z úhlu pohledu jejich reálného využití. Definuje vhodné strukturní typy vzorků recyklovaných směsí a postupy jejich zkoušení v souvislosti s uvolňováním škodlivin tak, aby se co nejvíce přiblížily reálným podmínkám. Postupy jsou kombinacemi normovaných postupů daných současnou legislativou a nových postupů ověřených v rámci řešení výše uvedeného projektu. Metodika definuje sledované škodliviny a metody jejich stanovení. Část je také věnována hodnocení výsledků analýz, včetně návrhu následných postupů využití materiálu při daných koncentracích škodlivin.
Název v anglickém jazyce
Environmental requirements for the use of reclaimed asphalt mixtures in road construction
Popis výsledku anglicky
The methodology is conceived as a document which comprehensively solves the problems of determination of contaminants in recycled asphalt materials from the point of view of their real use. It defines the appropriate structural types of samples of recycled material and their procedures for releasing pollutants to be as close as possible to realistic conditions. Procedures are combinations of standardized procedures given by current legislation and new procedures verified in the framework of the above mentioned project. The methodology defines the observed pollutants and the methods of their determination. A part of this methodology is also devoted to evaluating the results of the analyses, including the design of follow-up procedures for the use of material at given concentrations of pollutants.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
V_156
Číslo předpisu
121/2018-710-VV/1
Technické parametry
Primárně bude tedy metodika sloužit zejména firmám a společnostem provádějícím opravné, udržovací nebo stavební práce na pozemních komunikacích. Na tyto subjekty je apelováno, aby pokud možno v co největší možné míře znovu využívaly již použité stavební materiály, což vede k předcházení vzniku odpadů, šetření s přírodními zdroji a zachování udržitelného rozvoje. Aplikací postupů této metodiky budou stavební subjekty schopné poměrně jednoduše a v krátkém časovém intervalu určit, do jaké míry a v jaké úpravě bude možné využít původní asfaltový R-materiál a v rámci jakých částí komunikace. Metodika bude dále sloužit jako podpůrný nástroj pro nadřízené orgány jako MD ČR, MŽP, ŘSD, krajské a městské úřady atd., které pomocí dohledu nad její aplikací při plánovaných stavebních pracích mohou kvalitněji zajistit jak druhotné využívání stavebních materiálů, tak také kontrolu nad vlivem těchto materiálů na životní prostředí.
Ekonomické parametry
Aplikace metodiky v praxi má za cíl vést ke zvýšení množství znovuvyužití stavebních materiálů v co největší možné míře v souladu s požadavky na ochranu životního prostředí, což vede k úspoře nákladů na provádění stavebních prací na pozemních komunikacích. Pokud již v počátku plánování stavební činnosti označíme R-materiál na základě aplikace metodiky jako vedlejší produkt (ne odpad), znamená to úsporu finančních prostředků v oblasti nákupu nových surovin (kameniva) a nákladů na jejich přepravu do místa určení. V tomto případě pak lze uvést i úsporu v oblasti životního prostředí, kdy dochází k šetření životního prostředí a hospodárnému využívání přírodních zdrojů. V případě, kdy R-materiál není odpadem, jsou také uspořeny náklady na likvidaci nebo uskladnění těchto odpadových materiálů na skládkách, včetně jejich přepravy. Celkově se bude výše úspory finančních prostředků pro dané stavební práce na pozemní komunikaci odvíjet od velikosti opravované či nově stavěné plochy komunikace.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů