How roundabout entry design parameters influence safety
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F18%3AN0000129" target="_blank" >RIV/44994575:_____/18:N0000129 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://apps.webofknowledge.com" target="_blank" >https://apps.webofknowledge.com</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1177/0361198118776159" target="_blank" >10.1177/0361198118776159</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
How roundabout entry design parameters influence safety
Popis výsledku v původním jazyce
Roundabouts are considered the safest intersection design; however, the safety effect may not be satisfactory at each specific roundabout. This is true especially in countries where roundabout design is a relatively new concept, such as in the Czech Republic. Specifically, most Czech roundabout crashes were found to occur on entries. This motivated the presented study to investigate how entry design parameters influence safety on Czech roundabouts and, if possible, use the findings to update current Czech roundabout design guidelines. To this end, the study comprised three analyses: crash-based safety performance functions, speed analysis, and finally safety performance functions which incorporated speed. All three analyses proved that entry design parameters have a statistically significant influence on safety, in terms of crash frequency, severity and speeds. Given the study objective, this fact should be considered in Czech roundabout design guidelines.
Název v anglickém jazyce
How roundabout entry design parameters influence safety
Popis výsledku anglicky
Roundabouts are considered the safest intersection design; however, the safety effect may not be satisfactory at each specific roundabout. This is true especially in countries where roundabout design is a relatively new concept, such as in the Czech Republic. Specifically, most Czech roundabout crashes were found to occur on entries. This motivated the presented study to investigate how entry design parameters influence safety on Czech roundabouts and, if possible, use the findings to update current Czech roundabout design guidelines. To this end, the study comprised three analyses: crash-based safety performance functions, speed analysis, and finally safety performance functions which incorporated speed. All three analyses proved that entry design parameters have a statistically significant influence on safety, in terms of crash frequency, severity and speeds. Given the study objective, this fact should be considered in Czech roundabout design guidelines.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Transportation reseach record
ISSN
0361-1981
e-ISSN
2169-4052
Svazek periodika
2672
Číslo periodika v rámci svazku
34
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
73-84
Kód UT WoS článku
000467409200008
EID výsledku v databázi Scopus
—