Využití vysokopecní strusky pro zvýšení trvanlivosti CB krytů vozovek
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000038" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000038 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21110/20:00347902
Výsledek na webu
<a href="https://www.shopcdv.cz/cs/metodika-vysokopecni-struska-do-CBK" target="_blank" >https://www.shopcdv.cz/cs/metodika-vysokopecni-struska-do-CBK</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití vysokopecní strusky pro zvýšení trvanlivosti CB krytů vozovek
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika popisuje jak postupovat při použití mleté granulované vysokopecní strusky (dále jen strusky) do betonu při výstavbě objektů dopravní infrastruktury, se zaměřením na použití do betonu pro cementobetonové kryty dálnic a silnic I. třídy. Struska může vstupovat jako složka cementu (CEM II/A-S a CEM II/B-S) či jako aktivní příměs při výrobě betonu. Metodika popisuje náhradu portlandského slínku struskou do 35 % betonové směsi. Jsou zde navrženy změny oproti stávajícím technickým předpisům a technickým normám, které se používají pro realizaci tohoto řešení, včetně specifik, která z toho plynou pro realizaci staveb. Popsány jsou zkušenosti z realizace zkušebního úseku na dálnici D1 v roce 2018 a 2019, kde byly uplatněny postupy uvedené v této metodice.
Název v anglickém jazyce
Use of blast furnace slag to increase the durability of cement concrete pavements
Popis výsledku anglicky
The methodology describes how to proceed when using ground granulated blast furnace slag (hereinafter only slag) in concrete in the construction of transport infrastructure facilities, with a focus on the use in cement concrete pavements of highways and first class roads. Slag can enter as a component of cement (CEM II / A-S and CEM II / B-S) or as an active admixture in the production of concrete. The methodology describes the replacement of Portland clinker with slag up to 35% of the concrete mixture. There are proposed changes compared to the existing technical regulations and technical standards that are used for the implementation of this solution, including construction specifics. Experience from the implementation of the test section on the D1 motorway in 2018 and 2019 is described, where the procedures specified in this methodology were applied.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
metodika-vysokopecni-struska-do-CBK
Číslo předpisu
CM-20-053
Technické parametry
Tato metodika nově zavádí použití vysokopecní strusky do CB krytu vozovky v ČR, upřesňuje požadavky ve vazbě na platné technické normy a uvádí postupy založené na výsledcích laboratorních a provozních zkoušek a zkušenostech z pilotního projektu. Popisuje první vzorový příklad uplatnění na dálnici. Uvádí odkazy na aktuální technické předpisy, normy, metodiky, články a jiné zdroje, které mohou správci a zhotovitelé objektů dopravní infrastruktury využít.
Ekonomické parametry
Z ekonomického hlediska je hlavním přínosem prodloužení životnosti staveb a snížení nároků na údržbu, opravu nebo rekonstrukci CB krytů vozovek. Využití strusky jako druhotné suroviny má zároveň pozitivní dopad na životní prostředí. Hlavní přínosy použití vysokopecní strusky do betonu CB krytu jsou: - zpomalení procesu hydratace a tím omezení vzniku mikrotrhlin v počátečním stádiu zrání betonu, - zajištění pomalejší rychlosti tvrdnutí betonu, dlouhodobého nárůstu pevností a vyššího počátečního dotvarování, - vyšší vázání alkálií na hydratační produkty a tím omezení volných iontů, které mohou způsobovat ASR (Alkali–silica reaction), viz doporučení RILEM AAR-7.1 a AASHTO PP65 (Kap. 1.3), - prodloužení časových úseků pro technologické operace, jako jsou zpracování betonu, pokládka CB krytu, povrchová úprava CB krytu, obnažování kameniva na povrchu CB krytu (kartáčování povrchu CB krytu), řezání spár CB krytu apod. - možnost betonáže za vyšších letních teplot, - využití druhotných surovin.
Označení certifikačního orgánu
Výzkumný ústav pozemních staveb – Certifikační společnost, s.r.o.
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů