Land-Use Dynamics in Transport-Impacted Urban Fabric: A Case Study of Martin–Vrútky, Slovakia
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000105" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000105 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00027073:_____/20:N0000053
Výsledek na webu
<a href="https://www.mdpi.com/2073-445X/9/8/273" target="_blank" >https://www.mdpi.com/2073-445X/9/8/273</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3390/land9080273" target="_blank" >10.3390/land9080273</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Land-Use Dynamics in Transport-Impacted Urban Fabric: A Case Study of Martin–Vrútky, Slovakia
Popis výsledku v původním jazyce
The paper evaluates landscape development, land-use changes, and transport infrastructure variations in the city of Martin and the town of Vrútky, Slovakia, over the past 70 years. It focuses on analyses of the landscape structures characterizing the study area in several time periods (1949, 1970, 1993, 2003); the past conditions are then compared with the relevant current structure (2018). Special attention is paid to the evolution of the landscape elements forming the transport infrastructure. The development and progressive changes in trac intensities are presented in view of the resulting impact on the formation of the landscape structure. The research data confirm the importance of transport as a force determining landscape changes, and they indicate that while railroad accessibility embodied a crucial factor up to the 1970s, the more recent decades were characterized by a gradual shift to road transport.
Název v anglickém jazyce
Land-Use Dynamics in Transport-Impacted Urban Fabric: A Case Study of Martin–Vrútky, Slovakia
Popis výsledku anglicky
The paper evaluates landscape development, land-use changes, and transport infrastructure variations in the city of Martin and the town of Vrútky, Slovakia, over the past 70 years. It focuses on analyses of the landscape structures characterizing the study area in several time periods (1949, 1970, 1993, 2003); the past conditions are then compared with the relevant current structure (2018). Special attention is paid to the evolution of the landscape elements forming the transport infrastructure. The development and progressive changes in trac intensities are presented in view of the resulting impact on the formation of the landscape structure. The research data confirm the importance of transport as a force determining landscape changes, and they indicate that while railroad accessibility embodied a crucial factor up to the 1970s, the more recent decades were characterized by a gradual shift to road transport.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50704 - Environmental sciences (social aspects)
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Land
ISSN
2073-445X
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
8
Stát vydavatele periodika
CH - Švýcarská konfederace
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
273
Kód UT WoS článku
000577777400001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85090413230