Horizontální vrstevné dopravní značení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000114" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000114 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Horizontální vrstevné dopravní značení
Popis výsledku v původním jazyce
Vynález se týká horizontálního značení na okraji vozovek, a to v místech, kde má profil komunikace konvexní tvar. V současné době je na pozemních komunikacích celého světa používáno dvojí značení, jednak vertikální, kdy na tyčích či závěsných konstrukcích jsou vertikálně umístěny dopravní značky, a horizontální, barvou vyvedené liniové či znakové prvky přímo na povrchu komunikace. Slabou stránkou horizontálního značení je jeho horší viditelnost na dálku a jeho prakticky nulová viditelnost v místech, kde má profil komunikace konvexní tvar (tedy v místech zmenšujícího se stoupání, zvětšujícího se klesání a na vrcholech kopců). Tyto nedostatky odstraňuje do značné míry horizontální vrstevné dopravní značení sestávající z betonového tělesa, které je svou spodní částí uspořádáno pevně na okraji vozovky, přičemž horní část má horizontální rozměr a je viditelná nad vozovkou, přičemž na straně přivrácené do vozovky je vytvořena tvarovaná plocha opatřena reflexní barvou umožňující odraz světla jehož podstata spočívá v tom, že tvarovaná plocha je provedená jako konvexní pruhové vybouleniny rovnoběžné s plochou vozovky mezi nimiž jsou prohlubně vytvořené jako kónické drážky. Značení se podle vynálezu odlišuje od běžného reflexní barvou natřeného betonového obrubníku nebo obrubníku opatřeného svislými vrypy známého ze stavu techniky vytvořením zdálky od horizontu viditelného světloodrážejícího značení umožňujícího řidiči sledovat dráhu vozovky směrem na obzoru, jelikož světlo je vedeno zpět z velké vzdálenosti. Zvláště výhodné je použití značení v případě, že se silnice mírně vlní. V části silnice pod obzorem sice žádná indikace díky značení není, ale jakmile se silnice začne zvedat objeví se odraz od značení podle vynálezu. Vzhledem k faktu, že toto značení je nepřejížditelné, je jeho použití vhodné i v případech, kdy může značit např. zúžení komunikace či spojení jízdních pruhů, případně mezi jízdními pruhy, např. jako vložený ostrůvek na přechodu pro chodce.
Název v anglickém jazyce
Horizontal layered traffic signs
Popis výsledku anglicky
The invention relates to horizontal roadside markings in places where the road profile has a convex shape. At present, double markings are used on roads all over the world. There are vertical markings, where traffic signs are placed vertically on poles or suspension structures, and horizontal markings, colored line or sign elements directly on the road surface. The weak point of horizontal marking is its poorer visibility at a distance and its virtually zero visibility in places where the road profile has a convex shape (in places of decreasing ascent, increasing descent and on the tops of hills). Those shortcomings can be eliminated by horizontal layered road marking consisting of a concrete body, its lower part fixed at the edge of the road, the upper part having a horizontal dimension and visible above the road. On the side facing the roadway there is a shaped surface with a reflective colour that reflects light, the surface is convex with striped bulges parallel to the road surface, between which depressions are formed as conical grooves. According to the invention, the marking differs from conventional reflective-painted concrete curbs or curbs provided with vertical notches known from the prior art by providing visible light-reflecting markings from the horizon allowing the driver to follow the road towards the horizon as the light is guided back from a great distance. It is appropriateto use markings in case the road is slightly undulating. Although there is no indication in the part of the road below the horizon due to the markings, as soon as the road starts to rise, a reflection from the markings according to the invention appears. Due to the fact that this marking is impassable, its use is also suitable in cases where we may want to mark, for example, narrowing of roads or connections of lanes, or between lanes, such as an inserted island at a pedestrian crossing.
Klasifikace
Druh
P - Patent
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0064" target="_blank" >ED2.1.00/03.0064: Dopravní VaV centrum</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
308230
Vydavatel
CZ001 -
Název vydavatele
Industrial Property Office
Místo vydání
Prague
Stát vydání
CZ - Česká republika
Datum přijetí
29. 1. 2020
Název vlastníka
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
Způsob využití
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Druh možnosti využití
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence